Czasem zdarza się tak, że mimo zachowania uwagi na drodze, coś wbije nam się w oponę. W przypadku klasycznego ogumienia jest to jednoznaczne z uziemieniem pojazdu do czasu wymiany koła na dojazdowe lub wezwania pomocy. Jednak jeżeli korzystamy ze specjalnego typu opon, zyskujemy możliwość dojechania na miejsce nawet pomimo braku ciśnienia w którymś z kół.

Nie czekaj na lawetę

Run Flat to niezwykła, wzmocniona dodatkową gumową wkładką opona. Została zaprojektowana w taki sposób, aby nagła utrata ciśnienia w kole nie wywołała utraty panowania nad samochodem, co często prowadzi do wypadku. Dodatkowo, nawet jeżeli przebijemy ją na wylot, nadal jesteśmy w stanie przejechać, w zależności od modelu, między 80 a 200 km, bez konieczności wymiany na nową. To może zdecydowanie ułatwić nam życie w przypadku, gdy auto ulegnie usterce w przysłowiowym miejscu po środku niczego.

Opony Run Flat nie są nowym wynalazkiem. Pierwsze tego typu ogumienie zostało zastosowane ponad 20 lat temu, w Porsche 959. Opony wykorzystywane obecnie są już trzecią generacją, a w ofercie Continental występują pod symbolem SSR (Self Supporting Runflat – https://www.continental-opony.pl/samochod/opony/przyszlosc-mobilnosci/ssr).

Zalety i wady

Najważniejszą zaletą Run Flat jest ich bezpieczeństwo. Moment przebicia opony jest niewyczuwalny dla kierowcy, co zapobiega utracie panowania nad kierownicą. Dodatkowo, jeżeli dojdzie do naruszenia powierzchni ogumienia, kierowca zostaje poinformowany przez system wykrywania ciśnienia, dzięki czemu wie, ile i z jaką prędkością może jeszcze przejechać. Ponieważ opony są w stanie wytrzymać dość duży dystans pomimo przebicia, nie musimy sami szarpać się z wymianą koła ani wzywać lawety – sami na spokojnie damy radę dojechać do warsztatu.

Niestety ta technologia, choć innowacyjna i użyteczna, ma również swoje minusy.  Raz przebitej opony nie można naprawić; w grę wchodzi tylko wymiana na nową. Ostatni minus to nie tyle wina opon, co naszych dróg. Ponieważ opony typu Run Flat są sztywniejsze od klasycznych, jazda po wyboistej nawierzchni nie należy do komfortowych.

Choć, jak każdy produkt, ogumienie typu Run Flat ma swoje minusy, o tyle zdecydowanie więcej przemawia na ich korzyść. Opony wyprodukowane w tej technologii zdecydowanie poprawiają nasze bezpieczeństwo w przypadku przebicia, zapobiegając potencjalnemu wypadkowi, a dodatkowo ułatwiają poradzenie sobie w sytuacji, gdy z przebitym kołem musimy jakoś dostać się do serwisu, a laweta nie wchodzi w grę.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here