Pomimo zaostrzonych przepisów, wielu ubezpieczycieli wciąż wykorzystuje niewiedzę poszkodowanych w zdarzeniach drogowych i przyznaje im zaniżone odszkodowanie. Jeżeli myślisz, że przysługuje ci wyższa kwota za poniesione szkody, sprawdź jak możesz odwołać się od decyzji towarzystwa ubezpieczeniowego.

Zaniżone odszkodowanie – praktyki stosowane przez ubezpieczycieli

Z opublikowanego w zeszłym roku Raportu Rzecznika Finansowego dot. likwidacji szkód komunikacyjnych wynika, że duża liczba zakładów ubezpieczeniowych stosuje niezgodne z prawem praktyki, by wypłacać zaniżone odszkodowanie.  Koszty napraw bywają pomniejszane, np. poprzez potrącanie cen oryginalnych zamienników. Zdarza się, że jest to usprawiedliwiane rabatami na tego typu asortyment. W Raporcie czytamy też, że występują problemy z refundacją kosztów najmu pojazdu zastępczego. Odnotowano także wiele sytuacji, gdy samochód zamienny był szybko zabierany poszkodowanemu, chociaż nadal nie mógł on korzystać ze swojego starego pojazdu ani zakupić nowego.

Kolejny problem stanowi nieprawidłowa weryfikacja kosztorysów przez zakłady ubezpieczeniowe i zaniżanie stawek za pracę osób zajmujących się naprawą pojazdów. Należy także zwrócić uwagę na częste przypadki rozliczania szkody jako całkowitej, nawet jeśli powinna ona zostać zakwalifikowana jako częściowa. Jeśli chcesz wiedzieć więcej, jak chronić się przed sposobami na zaniżanie odszkodowań, przydatne informacje możesz znaleźć na stronie https://votum-sa.pl/wiedza/faq/sposoby-na-zanizone-odszkodowanie-za-auto/. Warto poznać metody nieuczciwych ubezpieczycieli, by móc się przed nimi zabezpieczać.

Pomoc rzeczoznawcy

Jeśli wydaje Ci się, że powinieneś otrzymać wyższą sumę odszkodowania, należy Ci się zwrot kosztów związanych z najmem pojazdu zastępczego albo uważasz, że samochód ten powinien Ci przysługiwać przez dłuższy czas, zgłoś się do specjalisty w dziedzinie techniki samochodowej. On ustali, czy Twoje przypuszczenia są zasadne. Jeżeli tak jest, skieruj do ubezpieczyciela reklamację. To najprostszy sposób na odwołanie się od jego decyzji. Jeśli nie ustosunkuje się on w żaden sposób do Twojego żądania, a minie 30 dni od daty dostarczenia reklamacji, zostanie ona uznana za zaakceptowaną.

Interwencja Rzecznika Finansowego

W przypadku odmownej odpowiedzi, powinieneś złożyć skargę do Rzecznika Finansowego. W dokumencie uwzględnij nazwę zakładu ubezpieczeniowego, który Twoim zdaniem wypłacił Ci zaniżone odszkodowanie. Wpisz też numer szkody i zamieść informację, z jakiej polisy miała ona być likwidowana. Zadaniem Rzecznika będzie interwencja w Twojej sprawie oraz zebranie dowodów wykazujących Twoją rację. Jeżeli jednak jego działania nie przyniosą spodziewanego rezultatu, wtedy najlepiej skierować sprawę do sądu.

Postępowanie sądowe

Bywają takie przypadki, kiedy ubezpieczyciel decyduje się na zawarcie ugody już po tym, gdy zostaje mu wręczony odpis pozwu. Jeżeli jednak tak się nie stanie, sprawa zostanie rozpatrzona w ramach postępowania upominawczego. Sąd ma obowiązek przeanalizować pozew i na tej podstawie może wydać nakaz zapłaty. Jeśli ubezpieczyciel się do niego zastosuje, nie trzeba będzie już podejmować żadnych dalszych kroków.

W przeciwnym wypadku, rozpocznie się postępowanie zwykłe. Wtedy sąd rozpatruje dowody wniesione przez obie strony, takie jak kosztorysy, a także zeznania świadków. Najważniejsza jest jednak opinia biegłego – to od niego w dużej mierze zależy, czy ubezpieczyciel będzie musiał wypłacić Ci określoną sumę ubezpieczenia i pokryć koszty postępowania sądowego. Żeby zwiększyć swoje szanse na pomyślny wynik sprawy, warto wcześniej skonsultować się z ekspertami w zakresie dochodzenia roszczeń i ustalić plan działania.

[Głosów:5    Średnia:5/5]