Przy zakupie opon wielu klientów zanim zapyta o cenę, chce dowiedzieć się jaka jest data produkcji danych opon. Często upieramy się, by dostać ogumienie wyprodukowane jeszcze w tym roku, jesteśmy w stanie nawet więcej za to zapłacić. Czy faktycznie jest to na tyle istotny czynnik?

Jak odczytać datę produkcji na oponie?

wiek opon

Informacja ta umieszczona jest na jej boku, zaczyna się od liter DOT, co jest skrótem z języka angielskiego Department Of Transport. Cztery ostatnie cyfry oznaczają kolejne tygodnie i rok produkcji opony. Jak wygląda to w praktyce? Jeśli na naszej oponie widnieje przykładowo DOT 2509 oznacza to, że opona została wyprodukowana w 25 tygodniu 2009 roku. Jeśli jednak mamy do czynienia wyłącznie z trzema cyframi kodu oznacza to, że produkcja nastąpiła przed rokiem 2000.

opony.pl

Jak prawidłowo przechowywać opony?

Opona samochodowa jest tak skonstruowana, by radzić sobie bez problemu w trudnych warunkach. Kiedy znajduje się na kole samochodu narażona jest na wysokie temperatury, kontakt z wilgocią, zanieczyszczeniami drogowymi, spalinami i wszystkim, co kiedykolwiek wylało się na asfalt. Gdy nadchodzi zima dochodzi jeszcze sól drogowa. To wszystko nie stanowi większego problemu dla opon wysokiej jakości.

  • Jednym z najbardziej szkodliwych czynników środowiskowych, które niekorzystnie wpływają na stan naszych opon jest światło słoneczne oraz promieniowanie UV.  Dlatego też zaleca się przechowywanie jednego kompletu w garażu, gdzie starzeją się o wiele wolniej niż wystawione na promienie słoneczne.
  • Duże znaczenie na przestrzeni lat ma również parkowanie – jeśli zawsze stajemy samochodem tak samo może zdarzyć się, że po kilku latach nasze opony po jednej stronie będą sparciałe, a po drugiej – jak nowe.

Są to jednak szkody, które mogą wystąpić wyłącznie podczas użytkowania, kupując nowe opony nie mogą wystąpić takie objawy. Zazwyczaj opony przechowywane są w zaciemnionych halach, gdzie nie ma dostępu do światła słonecznego, tak samo jest w hurtowniach oraz warsztatach wulkanizacyjnych.

  • Jeśli przechowujemy opony w miejscu bez dostępu do światła, nie są one narażone na wysokie temperatury, działanie wody lub soli drogowej. Mogą leżeć nawet kilka lat, nie tracąc swoich właściwości. Dlatego jeśli kupimy oponę wyprodukowaną przykładowo 3 lata temu, a była odpowiednio przechowywana jest wtedy nowa i pełnowartościowa.

Dodatkowe informacje

Ważne jest także to, że gwarancję na takie ogumienie otrzymujemy taką samą, jak na opony wyprodukowane w tym roku. Nabywamy ją w chwili nabycia ogumienia i powinna wynosić minimum 2 lata.

Czasami spotykamy się z sytuacjami, kiedy warsztat wulkanizacyjny oferuje nam 2 lub 3-letnie opony po niższej cenie. Możemy to potraktować jako okazję, ponieważ teoretycznie mają one takie same właściwości jak opony wyprodukowane kilka miesięcy temu. Musimy jednak wcześniej upewnić się, że faktycznie są nowe i nie noszą żadnych śladów użytkowania, a także czy były prawidłowo przechowywane i nie mają śladów przechowywania na zewnątrz.

Kupując opony i zwracając uwagę na jej wiek zastanówmy się jak będziemy je eksploatować. Jeśli zamierzamy jeździć dużo lub w ciągu kilku lat pozbędziemy się samochodu nie przykuwajmy zbytnio uwagi do wieku opony. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku, kiedy samochód przeważnie stoi lub poruszamy się nim na krótkich trasach i nie planujemy jego sprzedaży – wtedy wiek opon zaczyna nabierać już znaczenia.

Zwróć uwagę na bieżnik opony

Jeśli kupujemy nowe opony zwróćmy uwagę na ich bieżnik, który powinien mieć między 8 a 9 milimetrów. Jeśli zaś zaopatrzymy się w komplet opon używanych musimy koniecznie go skontrolować. Jak to wykonać?

  • Istnieją specjalne mierniki, za pomocą których sprawdzimy głębokość bieżnika.
  • Jeśli nie posiadamy miernika użyjmy zapałki – włóżmy ją w zagłębienie, oznaczmy poziom, a następnie go zmierzmy.

Kolejną ważną kwestią jest regulacja ciśnienia w oponach:

  • Zwróćmy uwagę na ciśnienie, które zalecane jest przez producenta naszych opon – nie powinno być niższe.
  • Złe ciśnienie w oponach to gorsza przyczepność, większe opory toczenia i szybsze zużycie. Sprawdźmy, kupując opony używane, czy nie posiadają żadnych uszkodzeń.

Przy zmianie opon z letnich na zimowe lub odwrotnie, drugi komplet najlepiej przechowywać w suchym, zaciemnionym miejscu, gdzie nie ma zbyt dużych różnic temperatur. Powinniśmy trzymać je w takiej pozycji, by się nie odkształciły, najlepiej więc zawiesić je na specjalnych hakach lub przechowywać w pozycji poziomej jedna na drugiej.

Jak widać, nie musimy zabiegać o jak najpóźniejszą datę produkty opon. Odpowiednio przechowywane mogą zachować swoje właściwości przez kilka lat. Nie oszczędzajmy jednak na ogumieniu. Na rynku istnieje wiele firm, także te, które oferują nam zakup kompletu nowych opon za 400 złotych. Takie opony zapewne szybko się zużyją i nie zapewnią nam bezpieczeństwa na drodze. Ogumienie wysokiej jakości kosztować nas może około 1200 złotych, biorąc pod uwagę standardową wielkość kół. Jest to jednak wydatek na kilka dobrych lat.

[Głosów:23    Średnia:2.6/5]