opony terenowe

Na polskim rynku są już dostępne dwa nowe modele opon przeznaczonych dla wymagających miłośników błota, zapachu benzyny i wysokiej adrenaliny. Prezentujemy uniwersalne i jeszcze mocniejsze ogumienie BF Goodrich All Terrain KO2 oraz bezkompromisową oponę typu Mud Terrain – Cooper STT Pro.

Pierwsze usprawnienia samochodu pod kątem wyczynowej bądź tylko turystycznej jazdy po bezdrożach powinny dotyczyć opon. Po prostu: bez mocnej konstrukcji, dobrej mieszanki i porządnego bieżnika daleko nie zajedziemy.

Opony każdego samochodu powinny zapewniać dobrą przyczepność i stabilność jazdy. To wiąże się z bezpieczeństwem, ponieważ im lepiej opona trzyma się podłoża, tym krótsza droga hamowania i mniejsze ryzyko poślizgu czy wypadnięcia z trasy. Nie bez znaczenia jest również wpływ opon na spalanie i prędkość jazdy – w końcu dlatego bolidy F1 jeżdżą na „łysych” oponach.

Opony 4×4

Nieco inaczej jest w przypadku ogumienia przeznaczonego dla samochodów terenowych. W polskich warunkach najczęściej jeździ się po terenach grząskich: błoto, glina, po szutrze i żwirze oraz po piasku, a rzadziej po ostrych kamieniach i głazach. Opony terenowe powinny zatem wgryzać się w podłoże, co zapewnia rozkład i głębokość lamelek. Dzięki specjalnie zaprojektowanemu bieżnikowi, ogumienie odprowadza błoto i wodę na zewnątrz i szybko się oczyszcza. W przypadku zwykłych opon do osobówki ziemia zapycha nacięcia, przez co samochód ślizga się po podłożu.

Zbliża się kolejny moment, w którym trzeba będzie wymienić komplet opon z zimowych na letnie. Jeśli zamierzacie kupić nowy zestaw ogumienia, koniecznie zapoznajcie się z gorącymi nowościami na rynku oponiarskim.

Solidna marka, mocna opona – BF Goodrich A-T KO2

BF Goodrich to dostawca ogumienia do codziennego użytku oraz specjalistycznych opon: m.in. sportowych, hot-rod, tuningowych itd. Firma produkuje również znane z bardzo dobrych parametrów opony off-road, które są chętnie wybierane przez wiele koncernów motoryzacyjnych z całego świata. Nowy produkt, czyli BF Goodrich All Terrain T/A KO2 to ulepszona wersja modelu All Terrain KO, powoli wychodzącego z użycia. Jak sama nazwa wskazuje są to opony z przeznaczeniem do jazdy w zróżnicowanym terenie. Są to opony wielosezonowe, dopuszczone do jazdy w zimie. KO2 ma o 20 proc. twardsze boczne ściany zaprojektowane w technologii CoreGard. Poprawione wzmocnienie boku (grubsza guma) chroni część opony najbardziej narażoną na pęknięcia i obicia. Strefa uginania się została zaprojektowana komputerowo, by wyeliminować możliwe uszkodzenia, gdy opona ociera się o wystające przeszkody (np. ostre kamienie, krawężniki).

Żywotność bieżnika opony BF Goodrich All Terrain T/A KO2 jest dwukrotnie większa na podłożach żwirowych i przedłużona o 15 proc. na asfalcie. KO2 cechuje się doskonałą trakcją w terenie: o 10 proc. w stosunku do poprzedniej wersji oraz o 19 proc. lepszą przyczepnością na śniegu. Ogumienie spełnia wymagania Tire and Rubber Association of Canada (TRAC) odnośnie do poprawnej trakcji w warunkach zimowych.

Opony dla profesjonalistów – Cooper STT Pro

Firma Cooper Tire & Rubber Company również wprowadziła nową wersję dawnej opony: w zamian za Cooper Discoverer STT wprowadzono model Discoverer STT Pro. Nie zmieniło się przeznaczenie produktu, wciąż jest to solidna opona typu Mud Terrain. Ogumienie świetnie robi w bardzo trudnym terenie, na błocie i na skalistych podłożach oraz zachowuje dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni. Opona stworzona w technologii Armor-Tek3 zapewnia o 50 proc. lepszą ochronę karkasu w przeciwieństwie do typowych, dwuwarstwowych opon. Bieżnik został zaprojektowano w systemie 3-2, tzn. że na powierzchni czołowej występują naprzemiennie trzy i dwie lamelki w układzie poprzecznym. Agresywny bieżnik opony MT podkreślają głębokie nacięcia na krawędziach oraz dodatkowe klocki na ścianach bocznych. W tworzeniu nowego modelu Cooper STT Pro zadbano również o zmniejszenie hałasu opony na asflacie. Jednak przede wszystkim skupiono się na zapewnieniu jak najlepszych osiągów w trudnym terenie. Opony Cooper Discoverer STT Pro są dostępne w szerokiej gamie – aż 41 rozmiarów ogumienia, w tym potężne opony 325/50R22.

[Głosów:20    Średnia:3.2/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak wypolerować samochód?
Następny artykułWady i zalety opon całorocznych
Redakcja AutoTydzień.pl

Od lat pasjonuje się motoryzacja. Lubuję się w oldschoolowych, klasycznych autach z duszą. Uwielbiam przeprowadzać totalne renowacje samochodów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here