Felgi aluminiowe cieszą się dużym powodzeniem. Wielu korzystających twierdzi, że prezentują się znacznie lepiej niż felgi stalowe, samochód łatwiej się prowadzi, chociaż cena może być odstraszająca. Pora zrobić realny bilans i rozwiać wątpliwości, czy felgi aluminiowe to dobra inwestycja?

Dłuższa żywotność

Felgi aluminiowe podczas kontroli w procesie produkcyjnym poddawane są specjalistycznym badaniom, eliminującym ukryte wady materiałowe. Jej powłoka składa się z kilku warstw:

  • sucha warstwa bazowa,
  • warstwa koloru,
  • warstwa przezroczysta.

Dzięki temu felga jest odpowiednio zabezpieczona i może być użytkowana zimą, bez względu na działanie czynników agresywnych. Felgi aluminiowe, w przeciwieństwie do stalowych, są mniej podatne na odkształcenia przy dużych różnicach temperatur otoczenia. Mają także znacznie wyższą odporność na uderzenia.

Lekka sprawa

Felgi aluminiowe dają wrażenie lekkości. Tak też okazuje się być w praktyce – są znacznie lżejsze niż felgi stalowe, co znacznie podnosi nam komfort jazdy, poprawia osiągi oraz zmniejsza zużycie elementów zawieszenia.

Wpływ na chłodzenie

Felgi aluminiowe to obręcze ze stopów lekkich, co znacznie poprawia chłodzenie elementów ciernych układu hamulcowego. Poprawiają także cyrkulację powietrza wokół tarcz i bębnów, co przyspiesza ich chłodzenie, dzięki czemu nasz układ hamulcowy jest sprawniejszy. Jeśli więc jeździmy dużo samochodem, lub mamy zamiłowanie do szybkiej, sportowej jazdy, warto wybrać opcję felg aluminiowych.

Komfort czy wygląd?

Im wyższy profil opony, tym większy komfort jazdy, lecz i większa zawodność na zakrętach. Ponieważ w Polsce nie możemy pochwalić się zbyt dobrą jakością dróg, większa felga i niskoprofilowa opona to większe narażenie na uszkodzenie, ponieważ nie jest tak dobrze chroniona jak przy oponie wysokoprofilowej. Tutaj należy dokonać wyboru pomiędzy wyglądem, a komfortem jazdy.

Trudna pielęgnacja?

Mówi się, że czyszczenie felg aluminiowych to prawdziwa udręka. Wszystko jednak zależy od wzoru obręczy. Z pewnością regularne czyszczenie zwiększa ich trwałość i żywotność. Wiadomo więc, że felgi pięcioramienne nie trudno jest wyczyścić, jednak felgi szprychowe to znacznie więcej nerwów i czasu. Warto wiedzieć także, że niektóre zakamarki lepiej wyczyścić ręcznie. Pomogą nam w tym specjalne płyny do czyszczenia felg aluminiowych. Jeśli będziemy stosować się do instrukcji płynu oraz mamy cierpliwość do tego typu czynności, śmiało możemy decydować się na zakup alufelg.

Montaż alufelg

Felgi aluminiowe powinny być montowane przez osoby do tego uprawnione. Oczywiście sami też dalibyśmy radę, jednak nie posiadamy takiej wiedzy i umiejętności, jak wykwalifikowany personel warsztatu. Dzięki temu nikniemy wszelkich niepowodzeń, ryzyka uszkodzenia felgi czy złego sposobu zamontowania. Z pewnością zaoszczędzimy też sporo czasu.

Jak wybrać dobre felgi?

Czy warto inwestować w felgi aluminiowe.

Tutaj musimy zwrócić uwagę głównie na certyfikaty. Felga musi posiadać wytłoczone symbole atestów. W naszym kraju wydaje się certyfikat bezpieczeństwa z literą „B”. Na stronie producenta felg warto sprawdzić, czy felgi spełniają normy TUV. Rozmiar alufelg sprawdzimy w instrukcji obsługi, możemy jednak zamontować nieco inne felgi, różniące się nieznacznie parametrami. Pamiętajmy:

  • Konieczne jest sprawdzenie liczby otworów mocujących i ich rozstawu, średnicy otworu centrującego, osadzenie, a także nośność felgi.
  • Nie kupujmy tanich felg, z reguły wiąże się to z produkcyjnymi odpadami sprzedawanymi po niższej cenie
  • Przygotujmy się na sporą inwestycję. Przykładowo, tradycyjne, pięcioramienne felgi do Skody Octavii to wydatek około 1500 złotych za komplet. W przypadku bardziej oryginalnych i skomplikowanych wzorów cena ta waha się od 2000 do 4000 złotych. Weźmy pod uwagę, że w autach luksusowych cena ta jest o wiele wyższa i sięga nawet kilkunastu tysięcy.

Felgi aluminiowe produkowane są w dwóch typach: jako felgi uniwersalne oraz dedykowane, czyli do konkretnych aut. Felgi uniwersalne wymagają najczęściej zastosowania pierścienia centrującego oraz śrub bądź nakrętek o odpowiedniej długości. Na ogół taki zestaw jest dołączany do kompletu felg aluminiowych. Jeśli chodzi o felgi dedykowane, nie trzeba używać żadnych pierścieni centrujących, ponieważ felga dokręcana jest przy użyciu śrub lub nakrętek pochodzących z wyposażenia samochodu.

Może jednak felgi stalowe?

Rozważyć należy każdą opcję. Felgi stalowe po pierwsze są znacznie tańsze. Dla takiego samego samochodu – Skody Octavii – komplet felg stalowych to koszt około 500 złotych. Ten rodzaj felg jest dużo tańszy i łatwiejszy w naprawie, przykładowo: wyprostowanie felgi stalowej to koszt około 30 złotych, natomiast aluminiowej – nawet w granicach 100 złotych. Nie musimy także w przypadku stalowych felg używać specjalnych preparatów do czyszczenia. Jednak znacznie częściej trzeba je pielęgnować. Poza tym felga stalowa jest bardziej zamknięta, co wpływa na ograniczenie przepływu powietrza. Ich wygląd nie jest tak zachwycający, a także łatwiej ulegają korozji.

[Głosów:2    Średnia:3.5/5]