Każdy kierowca staje przed dylematem, jakie ogumienie wybrać do swojego samochodu. Obecnie do coraz szerszej gamy marek i modeli dostępne są opony oznakowane. Dziś przedstawiamy pokrótce historię tego ogumienia oraz jego charakterystykę.

Z toru wyścigowego do aut seryjnych

Wyścigi samochodowe, a zwłaszcza Formuła 1, przez lata stanowiły źródło innowacji dla aut seryjnych. Wystarczy przypomnieć choćby zastosowanie spojlera, który w latach 60. pojawił się na bolidach Lotusa, by już wkrótce stanowić o lepszej przyczepności seryjnego Porsche Carrera. Kolejny przykład to Ferrari Mondial, które jako pierwsze auto seryjne posiadało sekwencyjną skrzynię biegów zaczerpniętą z wyścigówek Ferrari. W latach 80. identyczne zjawisko stało się udziałem opon. W wyścigach samochodowych ogumienie odgrywa kluczową rolę, decydując o osiągach bolidu. W latach 80. inżynierowie doszli do wniosku, że nic nie stoi na przeszkodzie, by również w autach produkowanych seryjnie stosować indywidualnie zaprojektowane opony. Obecnie jest to standardem.

Jak powstają opony oznakowane?

Cykl życia opon oznakowanych jako produktu rozpoczyna się w fazie projektowej wraz z projektowaniem samego auta. Inżynierowie producenta opon intensywnie współpracują z twórcami auta, by ogumienie dało mu odpowiednią dynamikę, komfort prowadzenia i bezpieczeństwo. Następnie w ciągu kilku lat równolegle testuje się prototypy opon i pojazdu. Gdy opony oznakowane wejdą do produkcji, charakteryzuje je doskonale precyzyjna jakość wykonania i dopasowanie do rozkładu masy pojazdu. Dziś szczególne znaczenie ma także kompatybilność z samochodową elektroniką.

Jak rozpoznać opony oznakowane?

Oryginalne opony dedykowane autom można rozpoznać właśnie po oznakowaniu. Znajduje się na nim znaczek oryginalnego producenckiego wyposażenia charakterystyczny dla każdej marki. Poza tym na oponach umieszcza się także nominalną szerokość przekroju, indeks obciążenia i prędkości, średnicę osadzenia oraz stosunek nominalnej wysokości do szerokości przekroju. Dzięki zachowaniu tych parametrów auto i opona zyskują idealną harmonię.

Bezpieczeństwo i najwyższe osiągi

Obecnie opony oznakowane stosuje się już nie tylko w supersamochodach, ale także popularnych modelach i markach, które charakteryzują się coraz wyższą mocą, lepszymi osiągami i zastosowaniem nowoczesnych podzespołów. W takich rozwiązaniach przoduje miedzy innymi firma Pirelli ze swoimi oponami z serii P Zero L.S. skierowanej do limuzyn z segmentu premium. Za bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni odpowiada duża ilość krzemionki w gumowej mieszance, a także starannie zaprojektowany kształt bieżnika. Do nowoczesnych rozwiązań w oponach oznakowanych zalicza się także system PNCS, odpowiadający za redukcję hałasu. Z kolei system Run Flat pozwala zachować kontrolę nad autem w awaryjnych sytuacjach, a Seal Inside pozwala na samoczynne uszczelnienie się opony po przebiciu. Ogumienie oznakowane to wspaniały dowód na to, jak wyścigi samochodowe przyczyniają się do rozwoju motoryzacji.

[Głosów:1    Średnia:5/5]