Jeśli mamy prawo jazdy i jesteśmy aktywnymi kierowcami, warto wzbogacać się o rozmaitą wiedzę z zakresu motoryzacji. Dlaczego? Choćby po to, by w trudnych sytuacjach móc poradzić sobie bez problemu. Co jakiś czas obijają nam się o uszy pojęcia indeksu prędkości i indeksu nośności. Czy wiemy w ogóle co to oznacza?

Dobór odpowiednich opon powinien być określany na podstawie ich szerokości, wysokości, profilu i średnicy. Najczęściej te parametry są określone i zalecane przez producenta. Indeks prędkości oraz nośności są tu najważniejsze, choć bardzo często nie zwraca się na nie uwagi, co stanowi poważny błąd.

Indeks prędkości

  • Jest to współczynnik, informujący kierowcę z jaką maksymalną prędkością dany pojazd może się poruszać, mając na wyposażeniu konkretną oponę.
  • Indeks prędkości wyrażany jest literą alfabetu, oraz wyznaczany w kilometrach na godzinę w procesie testów laboratoryjnych, polegających na dociskaniu opony do bębna z dużą średnicą, poruszającego się z dużą prędkością. Wtedy właśnie wyznaczana jest prędkość maksymalna, z którą dana opona może się poruszać. Ta prędkość jest wyznaczona, ale nie jest oczywiście zalecana przez producentów – przekroczenie granicy może skutkować szybszym zużyciem, awarią opony i oczywiście zmniejszonym bezpieczeństwem jazdy.
  • Nie należy również stosować opon z niższym wskaźnikiem, co tyczy się szczególnie opon letnich, ponieważ latem jeździmy o wiele szybciej i łatwiej nam o przekroczenie indeksu prędkości.

Indeks nośności

To drugi parametr, który należy uwzględnić podczas zakupu opon:

  • Określa maksymalne dopuszczalne obciążenie dla konkretnego modelu opony, podczas jazdy z maksymalną, dopuszczoną przez producenta prędkością.
  • Konieczne jest wybranie ogumienia o nośności równiej lub wyższej, niż ta, która zalecana jest przez producenta.
  • Nie wolno montować opon o niższym obciążeniu, może to skutkować niestabilnym prowadzeniem pojazdu, szybszym zużyciem opony oraz niebezpieczną jazdą.
  • Decydując się na nowe opony musimy oba parametry wziąć pod uwagę, ponieważ są ze sobą silnie powiązane i tylko na ich podstawie jesteśmy w stanie wybrać idealne opony dla naszego samochodu.

Polskie prawo, a indeksy

W naszym kraju obowiązuje zakaz poruszania się samochodami, które mają zamontowane opony o niższym indeksie prędkości oraz nośności, niż zaleca to producent, zwłaszcza jeśli chodzi o opony letnie. Jest to określone w Kodeksie Ruchu Drogowego, więc wiąże się to z wykroczeniem. Inaczej sprawa wygląda w przypadku opon zimowych. Dyrektywa Unii Europejskiej mówi, iż zimowe ogumienie może mieć niższy indeks prędkości niż zalecany przez producenta, ale nie mniejszy niż wartość Q, czyli 160 km/h. Jeśli taka sytuacja występuje, należy umieścić w widocznym miejscu specjalną naklejkę, która o tym informuje.

Gdzie szukać indeksów?

Znajdują się one z boku opony, umiejscowione za rozmiarem opony.

Tabela indeksu prędkości

SYMBOL KM/H SYMBOL KM/H SYMBOL KM/H
A1 5 D 65 Q 160
A2 10 E 70 R 170
A3 15 F 80 S 180
A4 20 G 90 T 190
A5 25 J 100 U 200
A6 30 K 110 H 210
A7 35 L 120 V 240
A8 40 M 130 W 270
B 50 N 140 Y 300
C 60 P 150    

Tabela indeksu nośności

LI kg LI kg LI kg LI kg
50 190 74 375 98 750 122 1500
51 195 75 387 99 775 123 1550
52 200 76 400 100 800 124 1600
53 206 77 412 101 825    
54 212 78 425 102 850    
55 218 79 437 103 875    
56 224 80 450 104 900    
57 230 81 462 105 925    
58 236 82 475 106 950    
59 243 83 487 107 975    
60 250 84 500 108 1000    
61 257 85 515 109 1030    
62 265 86 530 110 1060    
63 272 87 545 111 1090    
64 280 88 560 112 1120    
65 290 89 580 113 1150    
66 300 90 600 114 1180    
67 307 91 615 115 1215    
68 315 92 630 116 1250    
69 325 93 650 117 1285    
70 335 94 670 118 1320    
71 345 95 690 119 1360    
72 355 96 710 120 1400    
73 365 97 730 121 1450    

W przypadku opon osobowych najczęściej występują indeksy od 68 do nawet 117, natomiast w przypadku opon ciężarowych najczęściej od 122 do 169.

Na co zwrócić jeszcze uwagę?

Podczas jazdy samochodem musimy kontrolować zużycie bieżnika. Pomoże nam w tym wskaźnik zużycia bieżnika, który pokaże nam moment, w którym musimy wymienić opony. Zazwyczaj są określone na oponie w specyficzny sposób, najczęściej jako TWI – trójkąt. Jest to mostek między poszczególnymi klockami bieżnika, przekroczenie oznacza zużycie bieżnika. Opony letnie muszą mieć więcej niż 1,6 milimetra bieżnika, przy zimowych – ponad 4 milimetry.

Warto zapoznać się z datą produkcji opony, która umieszczona jest  na boku. Znajduje się tam ciąg cyfr, z czego cztery ostatnie określają datę produkcji. Dwie pierwsze wskazują tydzień, dwie kolejne – rok, przykładowo: 0515 oznacza, że opony zostały wyprodukowane w 5 tygodniu 2015 roku.

Opony letnie, a zimowe

Wskazane opony różnią się składem mieszanki, z której zostały wykonane. Opony letnie najlepiej oddają swoje właściwości powyżej 7 stopni Celsjusza, natomiast zimowe – poniżej. Opony letnie nie posiadają lameli, czyli charakterystycznych nacięć na bieżniku, które powodują lepszą przyczepność. Pony zimowe muszą zawierać oznaczenie M + S – muld and snow, czyli przeznaczenie na błoto i śnieg.

Decydując się na zakup opon musimy przede wszystkim myśleć o bezpieczeństwie wszystkich pasażerów, dlatego warto rozważnie podejść do tematu, zaopatrzyć się wcześniej w odpowiednią wiedzę i dobrać opony idealne dla swojego samochodu.

[Głosów:1    Średnia:5/5]