Indeks nośności oraz indeks prędkości to parametry, które powinny być znane każdemu kierowcy. Może to nam zdecydowanie pomóc poradzić sobie w trudnych sytuacjach. Jakich?

Dobór odpowiednich opon powinien być określany na podstawie ich szerokości, wysokości, profilu i średnicy. Najczęściej te parametry są określone i zalecane przez producenta. Indeks prędkości oraz nośności są tu najważniejsze, choć bardzo często nie zwraca się na nie uwagi, co stanowi poważny błąd.

Indeks prędkości:

  • Jest to współczynnik, informujący kierowcę z jaką maksymalną prędkością dany pojazd może się poruszać, mając na wyposażeniu konkretną oponę.
  • Indeks prędkości wyrażany jest literą alfabetu, oraz wyznaczany w kilometrach na godzinę w procesie testów laboratoryjnych, polegających na dociskaniu opony do bębna z dużą średnicą, poruszającego się z dużą prędkością. Wtedy właśnie wyznaczana jest prędkość maksymalna, z którą dana opona może się poruszać. Ta prędkość jest wyznaczona, ale nie jest oczywiście zalecana przez producentów, przekroczenie granicy może skutkować szybszym zużyciem, awarią opony i oczywiście zmniejszonym bezpieczeństwem jazdy.

Indeks nośności

To drugi parametr, który należy uwzględnić podczas zakupu opon:

  • Określa maksymalne dopuszczalne obciążenie dla konkretnego modelu opony, podczas jazdy z maksymalną, dopuszczoną przez producenta prędkością.
  • Decydując się na nowe opony musimy oba parametry wziąć pod uwagę, ponieważ są ze sobą silnie powiązane i tylko na ich podstawie jesteśmy w stanie wybrać idealne opony dla naszego samochodu.

Gdzie szukać indeksów?

Znajdują się one z boku opony, umiejscowione za rozmiarem opony.

Tabela indeksu prędkości

SYMBOL KM/H SYMBOL KM/H SYMBOL KM/H
A1 5 D 65 Q 160
A2 10 E 70 R 170
A3 15 F 80 S 180
A4 20 G 90 T 190
A5 25 J 100 U 200
A6 30 K 110 H 210
A7 35 L 120 V 240
A8 40 M 130 W 270
B 50 N 140 Y 300
C 60 P 150    
Tabela indeksu nośności
LI kg LI kg LI kg LI kg
50 190 74 375 98 750 122 1500
51 195 75 387 99 775 123 1550
52 200 76 400 100 800 124 1600
53 206 77 412 101 825    
54 212 78 425 102 850    
55 218 79 437 103 875    
56 224 80 450 104 900    
57 230 81 462 105 925    
58 236 82 475 106 950    
59 243 83 487 107 975    
60 250 84 500 108 1000    
61 257 85 515 109 1030    
62 265 86 530 110 1060    
63 272 87 545 111 1090    
64 280 88 560 112 1120    
65 290 89 580 113 1150    
66 300 90 600 114 1180    
67 307 91 615 115 1215    
68 315 92 630 116 1250    
69 325 93 650 117 1285    
70 335 94 670 118 1320    
71 345 95 690 119 1360    
72 355 96 710 120 1400    
73 365 97 730 121 1450    

W przypadku opon osobowych najczęściej występują indeksy od 68 do nawet 117, natomiast w przypadku opon ciężarowych – od 122 do 169.

Stosowanie indeksu nośności innego, niż zalecany

Jest to stanowczo zabronione według Polskiego Kodeksu Drogowego. Jeśli mamy niższy indeks nośności jazda samochodem może być bardzo niebezpieczna i doprowadzi do szybszego zużycia się opony. Możemy także nie przewidzieć zachowania naszego pojazdu na drodze i ulec wypadkowi. W takiej sytuacji ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania ze względu na opony, które nie spełniają wymogów producenta. Konieczne jest wybranie ogumienia o nośności równiej lub wyższej, niż ta, która jest zalecana.

Indeks prędkości odmienny, niż zalecany przez producenta

Nie możemy stosować niższego indeksu prędkości, jest to niedozwolone i karalne. Nie należy również używać opon z niższym wskaźnikiem, co tyczy się szczególnie opon letnich, ponieważ latem jeździmy o wiele szybciej i łatwiej nam o przekroczenie indeksu prędkości.

Polskie prawo, a indeksy

W naszym kraju obowiązuje zakaz poruszania się samochodami, które mają zamontowane opony o niższym indeksie prędkości oraz nośności, niż zaleca to producent, zwłaszcza jeśli chodzi o opony letnie. Jest to określone w Kodeksie Ruchu Drogowego, nie przestrzeganie zasad wiąże się z wykroczeniem. Inaczej wygląda to w przypadku opon zimowych. Dyrektywa Unii Europejskiej mówi, iż zimowe ogumienie może mieć niższy indeks prędkości niż zalecany przez producenta, ale nie mniejszy niż wartość Q, czyli 160 km/h. Jeśli taka sytuacja występuje, należy umieścić w widocznym miejscu specjalną naklejkę, która o tym informuje.

Ważne wskazówki

Podczas jazdy samochodem musimy kontrolować zużycie naszego bieżnika. Pomoże nam w tym wskaźnik zużyci, który pokaże nam moment, w jakim musimy wymienić opony. Zazwyczaj są określone na oponie w specyficzny sposób, najczęściej jako TWI – trójkąt. Jest to mostek między poszczególnymi klockami bieżnika, przekroczenie oznacza jego zużycie. Opony letnie muszą mieć więcej niż 1,6 milimetra bieżnika, przy zimowych – ponad 4 milimetry.

Warto zapoznać się z datą produkcji opony, która umieszczona jest  na boku. Znajduje się tam ciąg cyfr, z czego cztery ostatnie określają datę produkcji. Dwie pierwsze wskazują tydzień, dwie kolejne – rok, przykładowo: 0515 oznacza, że opony zostały wyprodukowane w 5 tygodniu 2015 roku.

Decydując się na zakup opon musimy przede wszystkim myśleć o bezpieczeństwie wszystkich pasażerów, dlatego warto rozważnie podejść do tematu, zaopatrzyć się wcześniej w odpowiednią wiedzę i dobrać opony idealne dla swojego samochodu.

[Głosów:2    Średnia:4/5]