Ilość samochodów na naszych drogach nie maleje, lecz stale wzrasta. Niestety nie każdy kierowca dba o regularne przeglądy techniczne swojego samochodu, a m.in. przez to dochodzi do kolizji drogowych spowodowanych nagłą awarią jednego z samochodów. Dobry stan techniczny to przede wszystkim bezpieczeństwo, dlatego musimy o niego dbać, a jednym z ważniejszych elementów w samochodzie są hamulce. Jak zatem dbać o tarcze lub klocki hamulcowe?

Hałas – zły znak

Układ hamulcowy powinien być sprawdzany przy każdej kontroli naszego samochodu. Jeśli jesteśmy u mechanika z wizytą z innego powodu również możemy poprosić o skontrolowanie układu. Jest to bardzo ważne, ponieważ wszelkie nieprawidłowości mogą zaważyć na naszym bezpieczeństwie.

Niepokojący może być hałas, który dochodzi z okolicy kół, może nas informować na przykład o zużyciu klocków lub tarcz hamulcowych. W przypadku, gdy podczas hamowania auto zjeżdża nam wyraźnie na jedną stronę lub któraś z nich słabiej hamuje może to oznaczać nieprawidłowo działające klocki hamulcowe.

Nowoczesne modele samochodów posiadają na tablicy rozdzielczej specjalną ikonkę, która zaświeca się przy nieprawidłowościach układu hamulcowego. Z ikonką czy bez, jeśli czujemy, że coś dzieje się niedobrego natychmiast udajmy się do zaufanego warsztatu samochodowego.

Wymiana tarczy i klocków hamulcowych

Pamiętajmy, że z wymianą nie musimy czekać do momentu, aż coś ulegnie uszkodzeniu. Tutaj częstotliwość bardzo zależna jest od tego jak użytkujemy nasz samochód. Jeśli dosyć często się nim poruszamy, klocki hamulcowe mogą zużyć się po około 60 000 kilometrów, w przypadku rzadszej jazdy na przykład wyłącznie po mieście musimy wymienić je po około 30 000 kilometrów. Jeśli chodzi o tarcze hamulcowe należy wymieniać je co 70 000 kilometrów.

Stare tarcze + nowe klocki?

Niekiedy spotkamy się z sytuacją, w której przyjdzie nam wymienić klocki hamulcowe, lecz tarcze będą jeszcze w porządku. Czy musimy w takim wypadku również je wymienić? Niekoniecznie, jednak należy zwrócić uwagę, by miały właściwą grubość, były nieskorodowane oraz gładkie.

Pamiętajmy, że klocki hamulcowe jednej firmy mogą być mniej kompatybilne z tarczami hamulcowymi innej firmy, najlepiej więc zdać się na klocki i tarcze jednej firmy, co będzie najbezpieczniejszym rozwiązaniem. Ważna uwaga: o ile możemy wymienić klocki, a zostawić tarcze, tak odwrotna sytuacja nie może mieć miejsca, nie wolno zostawiać starych klocków przy wymianie tarcz hamulcowych nawet, jeśli są w bardzo dobrym stanie.

Docieranie klocków hamulcowych

W tej kwestii musimy wiedzieć następujące rzeczy:

  • docieranie opiera się na kilku delikatnych hamowaniach,
  • należy rozpędzić samochód do około 50 kilometrów na godzinę, wrzucić luz i położyć nogę na hamulcu,
  • następnie spowalniamy samochód do około 20 km/h i puszczamy pedał hamulca, lecz nie zatrzymujemy się całkowicie.

W przypadku, gdy musimy dotrzeć nie tylko same klocki, ale również tarcze hamulcowe, proces ten trwa nieco dłużej, lecz postępujemy w ten sam sposób. Pamiętajmy, że tarczom układanie może zająć nawet 100 kilometrów.

Nie panikujmy, jeśli po wymianie klocki lub tarcze zaczną piszczeć – nowe części są pokryte warstwą ochronną, która musi odparować, zanim jednak to się stanie może towarzyszyć temu taki dźwięk.

Płyn hamulcowy

Pamiętajmy o regularnym kontrolowaniu poziomu płynu hamulcowego. Powinniśmy dokonywać tego co trzy tygodnie. Jeśli widzimy ubytek może oznaczać to, że gdzieś dochodzi do wycieku, musimy więc jak najszybciej udać się do warsztatu by skontrolować szczelność wszystkich przewodów, a także cylinderków hamulcowych.

Ogólnie rzecz biorąc stan płynu sprawdzamy raz na rok i jeśli zachodzi taka potrzeba – wymieniamy. Pamiętajmy, by nowy płyn hamulcowy pojawił się w zbiorniku najrzadziej raz na dwa lata, musimy przestrzegać terminów, które zalecają producenci naszych samochodów.

Płyn hamulcowy to ciecz higroskopijna, czyli wchłania wilgoć z otoczenia, woda ma za zadanie obniżyć jego temperaturę wrzenia. Może więc dojść do sytuacji, w której przy bardzo gwałtownym hamowaniu płyn hamulcowy zagotuje się. Nie możemy jeździć na zużytym płynie, grozi to nieskutecznym hamowaniem.

Hamowanie silnikiem

Warto się tego nauczyć, gdyż dzięki temu zmniejszamy zużycie paliwa naszego samochodu – wtryski po prostu go nie podają. Gdy zmniejszamy obroty silnika poprzez wrzucenie niższego biegu gwarantujemy sobie wolniejsze zużycie klocków oraz tarcz hamulcowych.

Ceny

Generalnie lepiej jest zaopatrzyć samochód w oryginalne części niż zamienniki, które mogą okazać się niepełnowartościowe i niewłaściwie nam służyć. Komplet oryginalnych klocków hamulcowych może kosztować od 150 do 500 złotych, natomiast komplet tarcz: od 350 do 600 złotych. Musimy też pamiętać o płynie hamulcowym, gdzie nasz układ mieści go od 0,5 do 2 litrów, a cena za litr to około 30 złotych. Weźmy również pod uwagę ewentualną wymianę przewodów hamulcowych: od 50 do 150 złotych, a także koszty robocizny w warsztacie, które mogą wynosić od 60 nawet do 200 złotych w zależności od tego co jest do zrobienia.

Najlepsze moto porady znajdziesz na www.moto.info.pl

[Głosów:1    Średnia:5/5]