Każdemu kierowcy zdarzają się sytuacje awaryjne na drodze. Grunt, to umieć sobie poradzić w każdej sytuacji, dlatego też warto posiadać podstawową wiedzę w zakresie techniki samochodowej. Co zatem zrobić w przypadku, gdy zabraknie nam oleju silnikowego?

Po pierwsze – sprawdźmy poziom oleju

Sytuacja robi się niebezpieczna, gdy kontrolka ciśnienia oleju zapala się na naszej desce rozdzielczej. Wtedy najlepiej stanąć na poboczu, zgasić silnik i po odczekaniu chwili sprawdzić stan oleju. Oto jak to wykonać:

  • Samochód musi znajdować się na płaskiej powierzchni, ponieważ nawet minimalne nachylenie może zafałszować nam wynik.
  • Silnik musi być oczywiście wyłączony, odczekajmy jednak kilka minut. Jeśli sprawdzimy poziom tuż po zgaszeniu silnika wynik może być zaniżony.
  • Należy wyciągnąć bagnet olejowy i dokładnie przetrzeć go szmatką lub papierem.
  • Wsuwamy bagnet z powrotem do otworu w silniku do oporu.
  • Wyciągamy bagnet i odczytujemy poziom oleju – powinien mieścić się między minimum, a maximum. Często znajdują się na nim specjalne nacięcia lub znaki, które wskazują prawidłowy poziom oleju.
  • Następnie koniecznie musimy dolać oleju silnikowego(jeśli jest taka potrzeba).

Dlaczego olej jest tak ważny?

Olej redukuje tarcie pomiędzy współpracującymi elementami, a także chłodzi i uszczelnia tłoki w cylindrach oraz zabezpiecza elementy metalowe przed korozją.

Musimy regularnie dbać o jego prawidłowy poziom, w innym przypadku silnik naszego samochodu może bardzo ucierpieć. Najlepiej przed każdą dłuższą podróżą skontrolować jego poziom, by nie dopuścić do awarii na drodze. Skutki mogą być widoczne od razu, lub co gorsza po jakimś czasie.

Co powoduje zbyt niski poziom oleju?

Jeśli mamy zbyt mało oleju w silniku wtedy jego jednostkowa porcja musi częściej pracować. Olej ulega wówczas o wiele szybszemu wyeksploatowaniu. Co więcej, powoduje to większe produktów zużycia, między innymi sadzy i rozpuszczonych zanieczyszczeń.

Zbyt mała ilość oleju prowadzi także do zwiększenia jego temperatury, przez co szybciej traci swoje właściwości, chroniąc znacznie gorzej silnik. Jazda samochodem z małą ilością oleju w silniku może powodować jego poważne uszkodzenie, co skończy się dla nas kosztowną naprawą.

Jaki olej powinniśmy dolać?

Najlepiej dolać dokładnie ten sam olej, który wlewaliśmy poprzednio. Wielu kierowców jednak nie zachowuje butelek i zapomina jaka to była marka. W takim przypadku najlepiej, aby był to olej tej samej klasy, marka ma tu już mniejsze znaczenie. Z założenia nie powinniśmy mieszać olejów, ale jeśli charakteryzują się tą samą klasą lepkości i jakości, a także mają dopuszczenie producenta samochodu, możemy go zastosować.

Jeśli olej ma inną klasę to nie powinniśmy go dolewać. W instrukcji obsługi samochodu mogą się jednak znajdywać alternatywne wskazania, nie oznacza to jednak, że możemy zmieszać oba produkty i dalej normalnie eksploatować samochód. Wiadomo, lepiej dolać taki olej, niż żaden i doprowadzić silnik do poważnej awarii, jednak powinniśmy udać się jak najszybciej do serwisu i wymienić olej na właściwy.

Ważne informacje

Przy wyborze oleju silnikowego warto pamiętać:

  • Nieprawdą jest, że wraz z rosnącym przebiegiem silnika obniżają się wymagania dotyczące stosowanego oleju. Nie możemy sami zmieniać klasy oleju i zalewać silnika olejem mineralnym, bo szkoda nam wydać pieniędzy na syntetyk lub półsyntetyk. Takim sposobem bardzo łatwo zniszczyć silnik i jego kosztowny osprzęt.
  • Szczególnie musimy wziąć pod uwagę jednostki turboładowane, wyposażone w hydrauliczną kompensację luzu zaworowego, silniki z filtrem cząstek stałych a także sportowe oraz te, które pracują w trybie Long Life. Są to najbardziej wrażliwe części na jakość oleju.
  • W niektórych przypadkach można zmienić klasę oleju, ale musimy się zawsze poruszać w obrębie zaleceń producenta samochodu, które wyszczególnione w instrukcji obsługi samochodu.

Wszystko pod kontrolą

Pamiętajmy jednak o tym, by nie doprowadzać naszego silnika do stanu, w którym zabraknie mu oleju silnikowego. Regularna kontrola poziomu oleju zapewni Twojemu samochodowi długie lata komfortowej jazdy.

Oto kilka wskazówek na temat częstotliwości wymiany oleju:

  • Producenci zwykle zalecają wymianę co 15000 do 20000 kilometrów, ostatnimi czasy wydłużają się jednak okresy międzyprzeglądowe.
  • Jeśli mało poruszamy się samochodem poza terenem zabudowanym i często zdarza nam się stać w korkach, powinniśmy wymieniać olej raz na rok, razem z filtrem.
  • Nowoczesne samochody wyposażone są w odpowiednią technologię, która informuje nas o zbliżającej się konieczności wymiany oleju. Należy wtedy udać się w jak najszybszym czasie do serwisu i nie zwlekać.
  • Małe objętości silnika szczególnie wymagają częstej kontroli, w takich przypadkach nawet niewielki ubytek może doprowadzić do poważnej awarii.
  • Średnie zużycie wynosi od 0,2 do 0,3 litra na 1000 kilometrów. Jeśli nasz samochód zużywa więcej niż 0,5 litra na 1000 kilometrów powinniśmy odwiedzić serwis.
[Głosów:1    Średnia:5/5]