Kiedy wymieniamy klocki hamulcowe

Jazda ze zużytymi klockami hamulcowymi jest wysoce niebezpieczna. Ryzykujemy wypadkiem i w realny sposób zagrażamy innym uczestnikom ruchu. Prowadzenie samochodu z niesprawnym układem hamulcowym jest zabronione prawnie. Wymiana klocków hamulcowych powinna być dokonywana regularnie, a kontrolować ich stan powinniśmy przynajmniej dwa razy w roku. Kiedy samochód zacznie nam dawać pierwsze symptomy, że z naszymi klockami dzieje się „coś nie tak”?

Radzimy, kiedy wymienić klocki hamulcowe w naszym samochodzie

Można rozróżnić w zasadzie trzy podejścia do kwestii wymiany klocków w pojazdach mechanicznych. Pierwsze z nich nawiązuje do ścisłych ram kilometrowych – zmieniamy klocki hamulcowe zawsze po przejechaniu określonej liczby kilometrów (uśredniając ok. 20 tys. km). Druga szkoła wskazuje, że tarcze i klocki hamulcowe powinny być wymienione po ich obejrzeniu przez specjalistę, który stwierdzi, że są zużyte. Można zatem wzrokowo ocenić, czy nasze hamulce są sprawne, czy też nie. Ostatnia metoda na ocenienie przydatności naszych hamulców to zachowanie naszego samochodu.

Jeśli doszło do zużycia się poszczególnych komponentów w układzie hamowania, to samochód „da nam o tym znać”. Jazda stanie się mniej komfortowa, droga hamowania się nieco wydłuży, a dodatkowo będziemy mogli usłyszeć charakterystyczny dźwięk zużytych klocków (po wciśnięciu pedału hamulca). Niektóre samochody mogą być wyposażone w nowoczesne klocki z czujnikami zużycia (wśród nich znajdują się także polskie klocki hamulcowe firmy Breck), które poinformują kierującego o konieczności dokonania ich kontroli.

Czy tarcze hamulcowe i klocki wymieniamy w tym samym czasie?

Klocki wymieniamy nie tylko wtedy, gdy są zużyte, ale także w sytuacji, kiedy zostały uszkodzone. Nierównomierne hamowanie, częste i nagłe naciśnięcia hamulca czy nieprawidłowy montaż – to tylko niektóre sytuacje, które mogą przyczynić się do uszkodzenia klocka hamulcowego i tarczy. W niecodziennych przypadkach może się zdarzyć, że klocki hamulcowe będą niezdatne do eksploatacji krótko po wyjechaniu z serwisu. Warto zatem przykładać wagę do profesjonalizmu warsztatu serwisowego oraz rodzaju komponentów montowanych w poszczególnych pojazdach.

Klocki i tarcze powinny posiadać atesty i homologacje pozwalające na ich montowanie w samochodach. Warto podkreślić, że najlepsi polscy producenci stosują się do wymogów i produkują wyłącznie zweryfikowane, bezpieczne komponenty hamulcowe. Bez wątpienia można stwierdzić, że czasy, kiedy to trzeba było importować tarcze i klocki z zagranicy dawno minęły. Za podobną cenę otrzymujemy równie wysoką jakość, bez konieczności sprowadzania części spoza Polski.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here