Klimatyzacja samochodowa to niegdyś rarytas, ale obecnie wyposażenie podstawowe większości aut. Jest to niesamowite udogodnienie podczas letnich upałów. Możliwość podróżowania w komforcie i bezpieczeństwie jest bardzo ważna dla nas i dla naszych dzieci. Dlatego bardzo ważne jest odpowiednio o nią dbać, aby spełniała swoją funkcję przez cały czas.

Na co zwrócić uwagę

Klimatyzacja samochodowa działa bardzo podobnie do lodówki lub klimatyzatorów domowych – układ urządzenia posiada krążący czynnik chłodniczy, który schładza ciepłe powietrze. Klimatyzacja powinna być prawidłowo użytkowana, aby można było długo cieszyć się jej korzyściami. Ma skomplikowaną budowę i trudne warunki pracy, jej układ smarowany jest olejem, który dociera do wszystkich jego zakątków. Należy zwrócić uwagę na temperaturę w aucie podczas upałów – przy zamkniętym samochodzie może sięgnąć nawet 60 stopni Celsjusza. Dlatego też przed uruchomieniem klimatyzacji zaleca się przewietrzenie samochodu, by temperatura mogła nieco opaść. Dzięki temu klimatyzacja szybciej schłodzi powietrze.

Przegląd układu klimatyzacji

Kiedy nasza klimatyzacja nie pracuje prawidłowo łatwo możemy to zauważyć – parujące szyby, nieprzyjemny zapach z wentylacji. Dlatego raz w roku powinniśmy udać się do serwisu na przegląd układu klimatyzacji aby:

  • wymienić filtr kabinowy,
  • wyczyścić kanały dystrybucji powietrza do wnętrza kabiny,
  • odgrzybić parownik,
  • sprawdzić drożność kanału odprowadzającego skropliny z parownika klimatyzacji,
  • oczyścić wloty powietrza umieszczone na zewnątrz pojazdu

Jeśli mieszkamy w mieście, taką wizytę w serwisie powinniśmy odbyć dwa razy w roku, najlepiej wiosną oraz jesienią. Średni koszt roczny przeglądu klimatyzacji to 300 złotych, w zależności od marki samochodu.

Zabiegi pielęgnacyjne dla układu klimatyzacji

  • Minimum raz na dwa lata musimy czyścić układ klimatyzacji z wilgoci i uzupełniać czynnik chłodzący do odpowiedniego poziomu. Raz na trzy lata powinniśmy wymienić filtr – osuszacz. Jego własności absorpcyjne są tak wysokie, że nowy filtr po upływie trzydziestu paru godzin traci swoje właściwości. Za taką usługę zapłacimy średnio 300 złotych wraz z robocizną.
  • Możemy czyścić naszą klimatyzację pianką. Wprowadza się elastyczny wężyk przez otwory nawiewów i wpuszcza piankę z detergentem, która usuwa wszelkie zanieczyszczenia. Trzeba jednak uważać na ilość piany – zbyt duża może spowodować uszkodzenie elektroniki w desce rozdzielczej. Taka pianka to koszt około 20 złotych.
  • Często dokucza nam nieprzyjemny zapach, dobiegający z wentylatorów. Może to być informacja o znajdującym się w układzie klimatyzacji grzybie, przez co możemy podrażnić swoje drogi oddechowe, a także wywołać wiele alergii. W tym celu wykonuje się zabieg ozonowania wnętrza samochodu, który dzięki silnemu działaniu utleniającemu zabija wszelkie grzyby, pleśń, roztocza i bakterie. Taki zabieg to koszt około 100 złotych.
Często popełniane błędy

W dzisiejszych czasach konkurencja wśród serwisów klimatyzacji jest bardzo duża. Jednak niska cena nie powinna być dla nas wyznacznikiem zakupu. Jeśli płacimy zaskakująco mało to zazwyczaj w takich przypadkach wymieniany jest filtr kabiny wewnętrznej bez wcześniejszego oczyszczenia kanałów odprowadzających i doprowadzających powietrze, albo skraca się czas wytwarzania próżni, czyli podciśnienia, które konieczne jest do usunięcia pozostałego czynnika chłodzącego oraz wilgoci. Dlatego decydując się na serwis układu klimatyzacji warto wybrać się do zaufanego lub polecanego przez znajomych punktu, gdzie może i zapłacimy trochę więcej, ale kontrola i wszelkie wymiany będą dokonane na najwyższym poziomie.

Rzadko kiedy jesteśmy też informowani o tym, że po napełnieniu klimatyzacja nie powinna być uruchamiana przez około 15 minut, jeśli auto posiada jedno gniazdo serwisowe. Serwisanci chcą po prostu przyspieszyć swój pracę, a my wychodzimy na tym bardzo niekorzystnie, ponieważ możemy uszkodzić na stałe kompresor.

Powinniśmy także znać nominalną ilość czynnika chłodzącego dla naszego auta. Często informacja ta znajduje się na naklejce umieszczonej w komorze silnika, lub możemy ją zasięgnąć od producenta pojazdu. Tutaj serwisanci albo napełniają go „na oko”, czyli tak jak im się wydaje, albo zaniżają jego ilość. Szkoda tylko, że w konsekwencji takich niedopatrzeń możemy doprowadzić do kosztownych i poważnych usterek.

W przypadku źle wykonanej usługi lub poważnych konsekwencji na wskutek błędu serwisanta, mamy prawo domagać się nie tylko zwrotów pieniędzy, ale także wykonania usługi poprawnie oraz naprawienia wszelkich usterek na koszt serwisu. W wielu przypadkach niestety nie posiadamy odpowiedniej wiedzy, by móc stwierdzić źle wykonane zlecenie, dlatego też warto zaopatrzyć się w choćby podstawową wiedzę, aby mieć świadomość i kontrolę nad całą sytuacją.

[Głosów:2    Średnia:3/5]