Kombinezon motocyklowy

Jazda na motorze dostarcza nam prawdziwych emocji. Jeśli chcemy uprawiać tego rodzaju sport musimy podejść do sprawy odpowiedzialnie i zastosować właściwą ochronę. Na bezpieczny strój motocyklowy składa się nie tylko kask, ale także kombinezon. Na co zwrócić uwagę podczas zakupu?

Jeśli motocyklista, jadący w spodniach dżinsowych, ulegnie wypadkowi, to jego odzież się zniszczy już po jednym metrze szorowania po ziemi. Jak widać nie jest to ani bezpieczne, ani rozsądne rozwiązanie. Warto więc zainwestować w porządny sprzęt.

Rodzaje kombinezonów motocyklowych

Pierwszy podział dotyczy płci, inaczej skonstruowany jest kombinezon dla kobiety, inaczej dla mężczyzny. Różnice wynikają z naszej anatomii – męski strój jest szerszy w barkach, damski  w biodrach, różnią się także rozmiarówką.

Kombinezony dzielą się na:

  • Jednoczęściowe – nadają się do jazdy wyczynowej, z dużymi prędkościami, na motocyklach sportowych lub crossowych. Posiadają ochraniacze lub kieszenie na ochraniacze, dzięki czemu zapewniamy sobie najwyższe bezpieczeństwo. Wiadomo, są mniej praktyczne w codziennym użytkowaniu i na krótszych trasach.
  • Dwuczęściowe – możemy zakupić je w komplecie lub osobno kurtkę oraz spodnie. Jeśli kupujemy obie rzeczy tej samej marki często jest możliwość spięcia ich zamkiem błyskawicznym.

Ubrania na motor możemy podzielić także ze względu na pory roku:

  • Wiosenno-letnie – najlepiej sprawdzają się lekkie kurtki i spodnie z dużą powierzchnią perforowanych fragmentów, posiadają rozpinane otwory wentylacyjne umieszczone pod pachami, na wysokości klatki piersiowej oraz na rękawach. Kurtki są zazwyczaj krótkie.
  • Jesienno-zimowe – mają wysoką odporność na wodę i wiatr, często są podszyte membraną z Gore Tex’u. Posiadają często ocieplaną podpinkę. Nie mają rozpinanych otworów wentylacyjnych, kurtki są dłuższe i osłaniają także biodra.
  • Wielosezonowe – ubrania wyposażone są w wypinane podpinki, które możemy wypiąć w ciepłe dni.

Jaki materiał kombinezonu motocyklowego wybrać?

Najlepszym wyborem jest odzież skórzana – jest najtrwalsza, motocyklista może sunąć po ziemi nawet kilkadziesiąt metrów, zanim spodnie czy kurtka się przedrą. Odzież motocyklową produkuje się ze skóry świńskiej i bydlęcej, ich grubość ma minimum 1,2 milimetra. Dodatkowo w miejscach szczególnych na urazy podczas wypadku montowane są części z kevlaru, karbonu lub metalu. Nie trzeba chyba dodawać, że skóra jest bardzo efektowna. Niekorzystna jest jedynie cena – spodnie plus kurtka motocyklowa (https://gmoto.pl/kurtki-motocyklowe,3459/) to wydatek około 3000 złotych.

Istnieje także odzież tekstylna, gdzie jej zewnętrzna warstwa wykonana jest z tkaniny syntetycznej, która jest odporna na ścieranie, natomiast warstwa wewnętrzna to membrana, która chroni motocyklistę wilgocią i zapewnia odprowadzanie pary wodnej. Najczęściej od środka mamy ocieplającą podpinkę. Wytrzymałość jest trochę mniejsza niż odzieży skórzanej – motocyklista przemieści się kilkanaście metrów, zanim odzież ulegnie zniszczeniu. Tutaj także warto postawić na jakość – za taki komplet zapłacimy w granicach 1500 złotych.

Ochraniacze i solidne wykonanie

Kombinezon motocyklowy musi być wykonany nie tylko z solidnego materiału, ale ważne jest także w jaki sposób został połączony. Szwy muszą być starannie wykonane i mocne, by w krytycznych momentach nie doszło do ich rozejścia.

Jak zapewnić sobie takie bezpieczeństwo? Zwróćmy przy zakupie uwagę na to, czy strój posiada certyfikat ISO – gwarantuje on wykonanie ze szwów zgodnie z wyśrubowanymi wymogami, dzięki którym kombinezon pozostanie w jednym kawałku i ochroni skórę przed bliskim spotkaniem z nawierzchnią drogi.

Najbardziej narażone części ciała motocyklisty to:

  • ramiona i przedramiona,
  • łokcie,
  • szyja i kręgosłup,
  • miednica i biodra,
  • kolana i golenie.

Dlatego właśnie w tych miejscach powinny znajdować się w spodniach oraz w kurtce ochraniacze. Mogą być one wykonane z pianki, lecz nie stanowią bariery dla silnego uderzenia punktowego, lub z twardego tworzywa sztucznego, które tworzą pewnego rodzaju pancerz. Podczas uderzenia mogą jednak przesunąć się lub wypaść, dlatego musimy mieć pewność, że są dobrze dopasowane.

Odpowiednio dobrany rozmiar kombinezonu

Bardzo ważne jest, aby nasz kombinezon idealnie był dobrany do naszego ciała. Jeśli będzie zbyt luźny lub zbyt obcisły będziemy odczuwać dyskomfort podczas jazdy. Zbyt dopasowany strój może także ograniczać ruchy kierowcy, co zmniejsza jego bezpieczeństwo.

Nie może nam nic odstawać, dostępne są tabele rozmiarów, które są zbliżone u wszystkich producentów, warto jednak przed zakupem przymierzyć strój, by mieć pewność, że jest on dla nas odpowiedni.

Jazda na motocyklu może sprawiać wielką frajdę. Musimy jednak być odpowiedzialni, zapewniając sobie jak i pasażerowi bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Wiadomo, strój motocyklowy nie jest małym wydatkiem, nie zmieniamy go jednak zbyt często, a cena naszego zdrowia i życia jest największa. Pamiętajmy, że strój to jedno, a zdrowy rozsądek i umiejętności to drugie.

[Głosów:4    Średnia:3.3/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here