Nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę z tego, jaką rolę odgrywa w silniku jego pojazdu właściwie dobrany i regularnie wymieniany olej. Zdawać by się mogło, że jego zadaniem jest wyłącznie ograniczanie skutków tarcia i przeciwdziałanie zatarciom silnika. Sprawy mają się jednak inaczej.

Olej to substancja nierozpuszczalna w wodzie, niezwykle śliska i lepka. Jej niezwykłe właściwości fizykochemiczne sprawiają, że jest on nieodzowny we wszelkich maszynach i urządzeniach, a szczególnie w silnikach, gdzie zachodzi zjawisko tarcia i silnego nagrzewania się poszczególnych elementów.

Najgorzej jest na początku

Aby olej silnikowy spełniał swoje zadanie, musi dotrzeć do każdego, nawet najbardziej oddalonego zakątka silnika. Musi więc pojawić się we wszystkich tzw. węzłach tarcia. Kiedy silnik jest zimny, olej gęstnieje i dopiero w miarę wzrostu temperatury staje się coraz bardziej płynny. Najgorzej jest zimą, gdy temperatura spada poniżej zera. Uruchomienie silnika wiąże się z jego ogromnym obciążeniem, a olej potrzebuje czasu, by wszędzie dopłynąć. Im lepszy i bardziej dostosowany do klimatu i pory roku olej, tym krócej trwa jego „obejmowanie służby”.

Olejologia stosowana

Kiedyś sprawa była prosta: kupowało się po prostu olej silnikowy, wlewało gdzie trzeba i gotowe. Oleje można było mieszać, ponieważ nadają się do tego i tworzą jednolitą substancję. Ponieważ jednak współczesny silnik spalinowy jest o wiele bardziej zaawansowany technicznie niż w czasach, gay na polskich drogach królowały maluchy i fiaty 125p, producenci stawiają olejom znacznie wyższe wymagania. Niektórzy zalecają wręcz stosowanie olejów produkowanych z myślą o danej marce silnika, jak choćby Ford: https://mccar.pl/oleje-i-plyny-ford/335-olej-silnikowy-ford-formula-5w30-5l.html. Akurat ten producent forsuje oleje mające wpływ na zużycie paliwa, a np. Volkswagen zaleca oleje sprzyjające długim przebiegom.

Olej to także chłodzenie i czyszczenie

Ponad 20% ciepła wytwarzanego w silniku ulega odprowadzaniu na zewnątrz poprzez olej. Chłodzi on tłoki, cylindry oraz niektóre elementy rozrządu i układu korbowego. Olej uzupełnia więc podstawową ciecz chłodzącą. Ponadto usuwa z silnika najrozmaitsze zanieczyszczenia, które zatrzymuje potem filtr oleju. Część z nich odkłada się zresztą w misce olejowej.

Posiadacze fordów znajdą optymalne oleje do ich silników pod adresem: https://mccar.pl/5-oleje-i-plyny-ford. Dobór właściwego oleju opłaci się w postaci mniejszego zużycia paliwa i silnika, który będzie lepiej smarowany, chłodzony i czyszczony.

[Głosów:2    Średnia:5/5]