Kupno skutera

Skuter to najlepszy środek transportu w mieście – unikamy długich postojów w korkach, jest ekonomiczny i zajmuje niewiele miejsca. Sama jazda nim sprawiać może ogromną frajdę. Co więcej, nowy skuter możemy nabyć o wiele taniej niż samochód. Jaki więc skuter najlepiej wybrać dla siebie?

Rodzaje skuterów

  • Motorowery – do 50 ccm, by z nich korzystać nie potrzebujemy prawa jazdy, pod warunkiem, że ich prędkość maksymalna wynosi 45 kilometrów na godzinę. Można nimi jeździć po ukończeniu 14 roku życia, wystarczy zaliczyć egzamin na kartę motorowerową. W przypadku osób pełnoletnich wystarczy dowód osobisty. Małe skutery można odblokować, rozpędzają się wtedy nawet do dwukrotnie razy większej prędkości. Możliwe, że zostanie wprowadzona nowa kategoria prawa jazdy – AM, gdzie trzeba będzie zdobyć dokument poprzez egzaminy.
  • Maxiskutery – motocykle o pojemności od 125 ccm, można się na nich poruszać od 16 roku życia z prawem jazdy A1. Jeśli skuter ma większą moc, potrzebne jest już prawo jazdy kategorii A. Maxiskutery mogą mieć pojemność do 800 ccm, moc ponad 70 KM i prędkość nawet do 200 km/h. Są dobrą opcją na długie podróże, lecz o wiele droższe niż zwykłe skutery, kosztują tyle co nowy, mały samochód.
  • Skutery sportowe – to nowa klasa skuterów, cechują się agresywnym wyglądem, mocnym silnikiem, sportowym zawieszeniem i większymi kołami. Świetnie zachowują się na zakrętach, mają dobrą przyczepność i przyspieszenie. To połączenie najlepszych cech motocykli oraz skuterów. Produkują je takie marki jak Honda, czy BMW.

Ze względu na rodzaj zastosowanego silnika, skutery dzielimy na:

  • Spalinowy – najbardziej popularne, dzielimy je na dwusuwowe, które są proste w serwisowaniu i naprawie, dają lepszą dynamikę i większą moc, oraz na czterosuwowe, które są nowocześniejsze, o wiele bardziej ekologiczne, a także oszczędne.
  • Elektryczny – coraz chętniej kupowane, bardzo cicho się poruszają, a przede wszystkim nie emitują do atmosfery żadnych zanieczyszczeń. Taki silnik jest ekologicznie czysty, nie wymaga bowiem benzyny, olejów i jest prosty w serwisowaniu. Jest to także najtańszy sposób na podróżowanie – ponad 100 kilometrów kosztuje nas około złotówki. Trzeba go jednak ciągle ładować średnio co 100 kilometrów, co trwa nawet kilka godzin.
  • Hybrydowy – to połączenie technologii spalinowej oraz elektrycznej, oba silniki wspomagają się wzajemnie – przy niższych prędkościach pracuje elektryczny, przy wyższych spalinowy. Przy gwałtownych przyspieszeniach obie jednostki napędzają koło jednocześnie, kiedy rozładuje się bateria silnika elektrycznego wtedy wszystkie obowiązki przejmuje silnik spalinowy. Ładowanie baterii może się tu odbywać także w trakcie jazdy, na przykład poprzez odzyskiwanie energii podczas hamowania, która trafia do akumulatorów.

Jakie parametry skutera są najważniejsze podczas zakupu?

Na co zwrócić uwagę przy kupnie skutera

  • Pojemność silnika, moc oraz średnie spalanie – może być różna, do jazdy po mieście z pasażerem poleca się skutery o pojemności od 125 do 150 ccm, mają moc od 10 do 16 KM i mogą się rozpędzić nawet do 100 km/h. Mają także niewielkie spalanie – średnio 3 litry na 100 kilometrów. Poza miasto lepiej użyć mocniejszego skutera – pojemność od 200 do 250 ccm, moc ponad 20 KM, a prędkość do 120 km/h. Spalanie jest podobne jak przy silnikach o mniejszej pojemności.
  • Rozrusznik – niegdyś skutery można było uruchomić tylko za pomocą kopniaka, teraz następuje to najczęściej przy użyciu rozrusznika elektrycznego. Lepiej jednak zdecydować się na model, który posiada obie możliwości.
  • Wielkość kół – większość skuterów posiada 10 lub 12-calowe koła, trzeba więc uważać na dziury, ponieważ kiedy trafimy na głębszą wyrwę możemy łatwo się wywrócić. Lepiej byłoby się zdecydować na 13 lub 14-calowe.
  • Hamulce – do wyboru są bębnowe oraz tarczowe. Bębnowe są najczęściej stosowane w tylnym kole skutera o  małych pojemnościach. W przednim zaś kole znajduje się tarcza. Najlepszym rozwiązaniem są hamulce tarczowe na obu kołach – im większe tarcze, tym skuteczniejsze hamulce.
  • Rodzaj skrzyni biegów – mamy do wyboru manualną skrzynię biegów, gdzie przełożenie odbywa się za pomocą dźwigni przy udziale sprzęgła. Drugi typ – manualna z automatycznym sprzęgłem, to rozwiązanie dla tych, którzy preferują manualną skrzynię, ale nie lubią obsługiwać sprzęgła. Istnieje także skrzynia bezstopniowa, dzięki czemu jazda skuterem jest łatwiejsza niż na rowerze, jest to rozwiązanie stosowane w dużych i drogich skuterach.
  • Wielkość skutera – małe skutery mają około 130 centymetrów długości, mierzona jest od osi koła przedniego do osi koła tylnego, im mniejszy rozstaw osi tym większa zwrotność skutera i większa swoboda poruszania się. Największe skutery mają ponad 2 metry długości, jednak do jazdy po mieście nie najlepiej się nadają.
  • Masa – im większa masa, tym trudniej będzie nam manewrować skuterem, jeśli nie mamy zbyt dużego doświadczenia w prowadzeniu skutera lepiej wybrać lżejszy model. Skutery o małych pojemnościach silnika ważą od 80 do 100 kilogramów. Większe skutery mogą ważyć nawet ponad 200 kilogramów.
  • Pojemność zbiornika paliwa – w miejskich skuterach jest to zazwyczaj 4 lub 5 litrów, wystarczy to na przejechanie około 200 kilometrów. Największe skutery mają nawet 19-litrowy bak, gdzie wystarczy nam to na ponad 400 kilometrów.

Ceny skuterów są bardzo zróżnicowane. Za podstawową maszynę, z małą pojemnością silnika zapłacimy nawet koło 1000 złotych. Jednak za duży, zaawansowany model, ze sporą mocą, bakiem i pojemnością silnika zapłacimy do 25 000 złotych.

[Głosów:5    Średnia:2.2/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here