Filtr powietrza

W samochodach osobowych układy sygnalizujące przekroczenie dopuszczalnego oporu przepływającego przez filtr powietrza stosuje się niezbyt często. Niestety wraz ze wzrostem ilości zanieczyszczeń w złożu filtra następuje wzrost oporów migrującego czynnika. Konsekwencją jest obniżenie sprawności silnika, wzrost zużycia paliwa i pogorszenie się wskaźników ekologiczności pojazdu.

Wszechobecny kurz

Kurz jest czynnikiem, na którego ekspozycję narażone jest wszystko na ziemi. Zawartość kurzu zmienia się w zależności od miejsca. Domowy kurz zawiera więcej śladów mikrobiologicznych pochodzących z zamieszkujących tam istot żywych. Natomiast kurz uliczny składa się z rozbitego na mikroskopijne drobiny materiału mineralnego i innych zanieczyszczeń niesionych przez przemieszczające się pojazdy oraz ruchy atmosfery. Przez filtry powietrza do wnętrza kabiny i wrażliwych na działanie materiałów ściernych przestrzeni komór spalania dostaje się zazwyczaj tlenek glinu i krzemionka, z których pierwszy jest najtwardszą po diamencie substancją spotykaną w przyrodzie. Wymienione zanieczyszczenia stanowią lwią część składu masy pyłów ulicznych.

Wpływ kurzu na zużycie części silnika

Drobiny, które przedostają się przez niesprawny filtr powietrza, dostając się do wnętrza silnika, powodują uszkodzenia wszystkich ruchomych części. Zawieszone w filmie paliwowym lub olejowym wypełniają poprzez osadzanie przestrzenie, do których powinien mieć dostęp środek smarny. Największe spustoszenia czynią jednak wewnątrz komór spalania. Według badań i statystyk presja pierścieni tłokowych w połączeniu z drobinami mineralnymi, najszybciej degraduje powierzchnię cylindrów. Dla części ruchomych typu korbowody, panewki i czopy najbardziej zabójcze są ziarna o gradacji 5-10 µm. Natomiast największe spustoszenia na powierzchni pierścieni tłokowych i cylindrów czyni pył o ziarnach nieprzekraczających 5 µm.

Wpływ kurzu na działanie silników spalinowych

Doświadczalnie stwierdzono, że przy wzroście oporu przepływu przez filtr powietrza na każde 1000 Pascali przypada do półtora procenta spadku mocy jednostki napędowej. Należy dodać do tego wyższe spalanie, które wymusza styl jazdy. Jeśli auto traci na dynamice, akcelerator obsługiwany jest z mniejszym wyczuciem. Konsekwencją jest powstawanie bardziej toksycznych spalin. Zawartość niedopalonych cząstek rośnie gwałtownie. Frakcje gazowe wystawiają na próbę nie tylko działanie filtrów powietrza. Również katalizator ma więcej pracy i musi sobie poradzić z większą ilością często niespotykanych przy optymalnym działaniu cząstek. Filtr cząstek stałych musi także przyjąć więcej nieprzetworzonej na energię sadzy.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here