Układ chłodzenia w samochodzie zapewnia optymalną temperaturę pracy silnika, a także utrzymuje ją na stałym poziomie – jest to temperatura około 100 stopni Celsjusza. Konieczna jest stała kontrola stanu technicznego naszego układu chłodzenia, dodatkowo należy dobrać odpowiedni dla swojego samochodu płyn do chłodnic, sprawdzać jego poziom oraz jego podstawowe  parametry.

POLECANE PŁYNY DO CHŁODNIC:

  • Odporny na zamarzanie do:
  • -37'C
  • Odporny na zamarzanie do:
  • -35'C
  • Odporny na zamarzanie do:
  • -35'C

Czym jest płyn chłodniczy?

  • Płyn do chłodnic transportuje energię cieplną na drodze między silnikiem i chłodnicą, odprowadza około 30% energii cieplnej, która jest zawarta w spalonym paliwie.
  • Zabezpiecza przed zamarzaniem, zjawiskiem kawitacji oraz wrzenia.
  • Chroni przed korozją elementów silnika i podzespołów układu chłodzenia.
  • Dzięki niemu nie powstaje i nie odkłada się wytrącenie w układzie chłodzenia.

Woda, zarówno jak i płyn do chłodnic, posiada właściwości przewodnictwa oraz dużą pojemność cieplną. Można by stosować ją zamiast płynu, lecz powyższe funkcje nie zostałyby przez nią spełnione.

Płyny chłodnicze

Płyny do chłodnic składają się w połowie z wody, pozostałymi składnikami są glikol etylowy lub propylenowy oraz różne dodatki ochronne: inhibitor korozji, środki działające przeciw korozji. Dzięki tym składnikom płyn zachowuje dużą pojemność cieplną i chroni układ chłodniczy. Na rynku mamy dostępne gotowe płyny oraz koncentraty, które należy rozrobić z wodą destylowaną. Wyróżniamy płyny o podwyższonej trwałości, zwiększonej wydajności chłodzenia oraz uniwersalne, stosowane w każdym przypadku.

Zanim kupisz…

Istnieje kilka ważnych wskazówek, z którymi warto zapoznać się przed zakupem płynu chłodzącego:

  • Jeśli w płynie chłodniczym będzie znajdować się zbyt niska ilość koncentratu, czyli poniżej 30%, zwiększy się ryzyko zamarzania układu chłodzenia zimą oraz będzie on bardziej narażony na korozję.
  • Jeśli z kolei koncentratu będzie zbyt dużo, czyli powyżej 70%, to ryzykujemy przegrzaniem się silnika, co będzie skutkowało poważną awarią.
  • Wybierając płyn do chłodnicy musimy zwrócić uwagę, czy jest przeznaczony do układów chłodzenia, bloków i systemów aluminiowych. Powinien posiadać gwarancję oraz atesty, potwierdzające jego jakość. Jeśli zakupimy niewłaściwy rodzaj płynu może to doprowadzić do silnej korozji jednostki napędowej.
  • Jeśli znajdziemy się w sytuacji awaryjnej, gdzie poziom płynu będzie bardzo niski, a nie mamy możliwości zakupu, możemy zastąpić go wodą. Musi to być jednak woda destylowana. Przy najbliższej okazji należy zastąpić ją płynem chłodzącym, który posiada odpowiednie stężenie eksploatacyjne.
  • Płyn chłodniczy powinniśmy wymieniać co 2 lub 3 lata, bez względu na to, jakiego używamy. Po takim czasie każdy płyn traci swoje właściwości, przez co samochód narażony jest na wiele niebezpiecznych awarii.

Koszty związane z zakupem płynu chłodniczego nie są wysokie – litr kosztuje średnio od 10 do 20 złotych, w zależności od marki i jakości danego płynu.

Czy kolor płynu ma znaczenie?

Na rynku motoryzacyjnym istnieje wiele kolorów płynów chłodniczych. Nie jest to jednak w żaden sposób związane z jego przeznaczeniem lub właściwościami. Skąd wziął się ten stereotyp? Na początku lat dziewięćdziesiątych producenci płynów zaczęli stosować barwniki, wyróżniając tym samym swoją markę. Najczęściej spotykamy płyny w kolorze zielonym lub niebieskim, są wykonane w technologii IAT – Inorganic Additive Technlogy, czyli zawierają dodatki nieorganiczne. Ta technologia tworzy ochronną barierę dla wszystkich podzespołów układu chłodzenia, dzięki czemu zabezpieczony jest przed korozją i odkładaniem się kamienia kotłowego. Szybko jednak odkładają się w nich krzemiany, co obniża jakość tego płynu. Należy więc wymieniać je nie rzadziej, niż co dwa lata. Kolor czerwony, różowy, niebieski, pomarańczowy lub fioletowy to płyny wykonane w technologii OAT – Organic Acid Technology. Posiadają one dodatki kwasów organicznych, nie ma tu krzemianów. Jest to o wiele bardziej nowoczesna technologia niż IAT – mają prawie dwudziestokrotnie cieńszą warstwę przeciwkorozyjną, co ułatwia wymianę ciepła z silnika do płynu oraz z płynu do ścianek chłodnicy. Nie można stosować tych płynów w samochodach posiadających starsze konstrukcje. Mają one znacznie wydłużoną żywotność – można je wymieniać nawet co 5 lat.

Nie jest nigdzie jasno powiedziane, że kolor to jedyny wyznacznik określonego typu płynu. Zabarwienie to też rodzaj zabezpieczenia, na przykład przed przypadkowym spożyciem.

Decydując się na zakup płynu do układu chłodniczego warto nabyć podstawową wiedzę. Dzięki temu wiemy, że należy inwestować w płyny posiadające najlepszy zestaw składników dodatkowych, które ochronią nasz silnik przed korozją oraz podzespoły chłodnicy. Należy pamiętać o wymianie płynu do chłodnic co pewien czas, zalecany przez producenta płynu, by uniknąć poważnych awarii systemu chłodzenia lub silnika.

POLECANE PŁYNY DO CHŁODNIC:

  • Odporny na zamarzanie do:
  • -37'C
  • Odporny na zamarzanie do:
  • -35'C
  • Odporny na zamarzanie do:
  • -35'C
[Głosów:135    Średnia:2.6/5]