Klimatyzacja samochodowa to zbawienie dla każdego kierowcy podczas sezonu letniego. Daje nam prawdziwy komfort jazdy. Większość z nas nie dba jednak prawidłowo o jej funkcjonowanie. Jak więc sprawdzić, czy działa ona prawidłowo?

Przede wszystkim – regularna kontrola klimatyzacji

Kiedy codziennie poruszamy się samochodem, będąc zabieganym nie zwracamy uwagi na jej wydajność. Wiele osób sądzi, iż nawet jeśli nie działa ona w 100% wydajnie, to nic nie szkodzi bo i tak chłodzi, a przynajmniej unikniemy dodatkowego wydatku.

Nic bardziej mylnego. W taki sposób skrócimy żywotność naszego układu chłodzącego. Za kompletny serwis klimatyzacji zapłacimy do 250 złotych, natomiast naprawa lub wymiana kompresora klimatyzacji może nas kosztować nawet kilka tysięcy.

Przed rozpoczęciem sezonu letniego, a nawet już wczesną wiosną możemy udać się na przegląd klimatyzacji. Wielu serwisantów mówi o tym, że wystarczy skontrolować nasz układ raz na dwa lata, jednak lepiej dokonywać tego każdego roku. Dlaczego? Ponieważ klimatyzacja działa w niezwykle trudnych warunkach, ma do czynienia z drganiami, skokami temperatury oraz wilgocią. Te wszystkie czynniki mogą prowadzić do pojawienia się nieszczelności w układzie.

Dbajmy o poziom czynnika chłodzącego

jak sprawdzić klimatyzację w samochodzie

Według opinii specjalistów, w ciągu roku sprawny układ chłodzący może zużyć 10 procent czynnika chłodzącego, ponieważ cząsteczki chłodziwa przenikają przez materiały, z których są wykonane uszczelki oraz przewody klimatyzacji. Jeśli będziemy mieć zbyt małą ilość czynnika lub będzie on zbyt rozwodniony to doprowadzi to do awarii kompresora, czyli najdroższego elementu klimatyzacji samochodowej.

Czynnik chłodzący jest wymieszany ze specjalnym olejem, który smaruje kompresor i uszczelnia połączenia. Taka mieszanka krąży w układzie, jeśli przez dłuższy czas nie włączamy klimatyzacji może dojść do oddzielenia się oleju od chłodziwa, co będzie skutkowało pracą kompresora na sucho i bardzo mu tym zaszkodzi. Dlatego musimy pamiętać o regularnym włączaniu klimatyzacji, nawet zimą.

Zadbajmy sami o naszą klimatyzację

Jeśli nie chcemy udawać się do serwisu i sami posiadamy chęci zajęcia się naszą klimatyzacją możemy uczynić to, mając na uwadze kilka spraw:

  • Regularna wymiana filtru to podstawa, najczęściej umiejscowiony jest za schowkiem pasażera lub bezpośrednio na podszybiu, zazwyczaj wymieniamy go co 15000 lub 20000 kilometrów chyba, że poruszamy się po drogach mocno zapylonych – wtedy musimy częściej o niego dbać. Zapłacimy za niego od 30 do 100 złotych.
  • Wydajność klimatyzacji spada, jeśli będziemy poruszać się z zapchanym i brudnym filtrem. Nie mówiąc już o osobach mających alergię – to bardzo niekorzystnie wpływa na ich zdrowie.
  • Klimatyzację należy także oczyszczać z grzybów oraz bakterii, które zazwyczaj powodują nieprzyjemny zapach wydobywający się z nawiewu. Najczęściej ich siedliskiem okazuje się parownik znajdujący się pod deską rozdzielczą. Stamtąd przedostają się one do układu wentylacji, a następnie do wnętrza samochodu. Często powoduje to kichanie, kaszel lub łzawienie oczu, nie tylko u alergików.
  • W celu usunięcia niebezpiecznych bakterii musimy kupić odpowiednie produkty, które przeznaczone są do tego typu zadań. Nie są one tak wysokiej jakości jak profesjonalna chemia, kosztują znacznie mniej – około 20 złotych, a ich regularne stosowanie ograniczy rozwój grzybów i bakterii.
  • Musimy także sprawdzić szczelność układu i panującego w nim ciśnienia. Warto zerknąć na stan pasków oraz kół pasowych.
Najczęstsze awarie klimatyzacji samochodowej

Oto kilka najczęstszych problemów, z którymi spotykają się kierowcy:

  • Zdarza się, że nasza klimatyzacja nie działa prawidłowo lub jest mało wydajna. Może być to spowodowane zbyt małą ilością czynnika chłodzącego lub z mocnego zabrudzenia filtra przeciwpyłkowego lub niedrożnego osuszacza.
  • Chłodzenie działa, lecz z przerwami – najczęściej jest to wynik niedrożności w obiegu czynnika chłodniczego, zabrudzenia układu lub zbyt dużej wilgoci.
  • Klimatyzacja przestała chłodzić – najprawdopodobniej mamy do czynienia z niesprawnymi zaworami lub awarią sprężarki bądź elektromagnetycznego sprzęgła kompresora. Może także brakować czynnika chłodniczego.
  • Możemy mieć także małą wydajność układu, podczas gdy czynnik został uzupełniony. Wtedy mamy do czynienia z zapowietrzeniem układu lub nadmiarem oleju w chłodziwie.
  • Przy uruchamianiu klimatyzacji słyszymy hałas – może to być wynik poślizgu paska klinowego, uszkodzenia sprzęgła sprężarki albo poluzowania jej mocowania. W najgorszym przypadku może to dotyczyć awarii tego elementu.
  • Klimatyzacja nie włącza się – jest to związane zazwyczaj ze zbyt małą ilością czynnika chłodniczego, przez co sprężarka nie może zostać uruchomiona. Jeśli zaś ciśnienie czynnika jest dobre, może chodzić o wadliwy sterownik.

Jak widać, klimatyzacja to układ, który może przysporzyć nam wiele kłopotów i wydatków, ale tylko wtedy kiedy zaniedbamy go. Regularnie kontrolując jej stan zapobiegniemy wielu nieprzyjemnym sytuacjom i zapewnimy sobie długie lata komfortowej jazdy.

[Głosów:2    Średnia:5/5]