Samochód to skomplikowana maszyna, w której każdy element konstrukcyjny odgrywa istotną rolę, a bez jego obecności i pełnej sprawności prowadzenie pojazdu byłoby niemożliwe, niebezpieczne lub przynajmniej mało komfortowe. Na długiej liście elementów znaczącą pozycję zajmują wahacze od czasu do czasu wymagające wymiany.

Wahacze to części konstrukcyjne samochodu odpowiadające za łączenie nadwozia i piasty koła w jedną całość. Z założenia mają na celu poprawę komfortu i bezpieczeństwa jazdy, a wykonane z wytrzymałych materiałów i odpowiednio izolowane zazwyczaj długo zachowują sprawność, tłumiąc drgania przenoszone z podłoża na koła. Chociaż są odporne na korozję i wytrzymałe na uderzenia niekiedy ulegają uszkodzeniom i wymagają wymiany. Można jej dokonać w warsztacie lub podjąć tę próbę samodzielnie.

Jak rozpoznać, że wahacz wymaga wymiany?

Pierwszym krokiem, jaki skłania nas do zastanowienia się nad samodzielną wymianą wahaczy jest ocena stanu ich sprawności. Wahacz w samochodach BMW 3 E46 stosunkowo często ulega uszkodzeniu, co jest wynikiem zastosowania mniej wytrzymałych materiałów, oraz nieprzystosowania tych modeli pojazdów do polskich warunków drogowych. Niesprawność wahaczy przekłada się na odczuwalny dyskomfort jazdy, a do często zauważalnych symptomów zalicza się szarpanie podczas ruszania pojazdu oraz  nieprawidłowa reakcja na zakrętach. Często też niesprawnym wahaczom towarzyszą różne stuki.

Do najczęstszych awarii wahaczy zalicza się zużyty sworzeń, dlatego wielu kierowców zastanawia się jedynie nad jego wymianą – tańszą i mniej problematyczną. W rzeczywistości zgodnie z założeniem, że łańcuch jest tak silny, jak jego najsłabsze ogniwo pozostałe już nieco wyeksploatowane elementy nie zapewnią długiego i sprawnego funkcjonowania. Decydując się na samodzielną wymianę stosunkowo drogiego elementu można zaoszczędzić nawet 200 zł, dlatego warto zmierzyć się z tym zadaniem.

Wymiana wahacza krok po kroku

Pierwszym krokiem, jaki należy wykonać, przygotowując się do wymiany wahacza w BMW 3 E 46 jest zakup odpowiedniej części zamiennej. Takie części oferuje między innymi profesjonalny sklep BMW specjalizujący się w tej marce i posiadający bardzo bogaty asortyment do różnych modeli. Kiedy posiadamy już wahacz przystępujemy do pracy wykonując następujące czynności:

  • Przygotowanie podłoża przez spryskanie nakrętek i śrub środkiem WD40 w celu usunięcia brudu i poluzowania nakrętek.
  • Umieszczenie samochodu na podnośniku lub lewarku i zablokowanie tylnego koła.
  • Odkręcenie nakrętek na sworzniach bez ich zdejmowania.
  • Odkręcenie śrub mocujących tuleję i odciągnięcie wahacza.
  • Wybicie wahacza uderzeniami w sworznie z nakrętkami.
  • Założenie nowego wahacza.
  • Przykręcenie śrub mocujących tuleję oraz nakrętek na sworzniach.
  • Założenie koła i opuszczenie auta.

Przygotowując się do pracy warto wcześniej pomyśleć o przygotowaniu odpowiednich narzędzi. Do odkręcenia śrub sworzni przydatny będzie klucz 17. Przyda się też gumowy młotek do wybijania sworzni oraz dwa płaskie klucze 10. Wymiana pojedynczego wahacza oznacza też konieczność sprawdzenia sworzni i tulei, bowiem ich uszkodzenia mogą wpływać na pracę całego układu. Warto też postarać się o szybką wymianę drugiego wahacza.

[Głosów:6    Średnia:3/5]