Decyzja o wymianie akumulatora, najczęściej podyktowana jest wiekiem urządzenia lub stale pogarszającą się wydajnością. Jednak bardzo często kierowcy pochopnie podejmują decyzję o wymianie akumulatora, nie sprawdzając uprzednio jego faktycznej kondycji. Przed ostatecznym pozbyciem się starego urządzenia, warto zweryfikować jego sprawność. Można to zrobić na wiele sposobów: sprawdzając poziom elektrolitów, dokonując pomiaru naładowania, ładując przy użyciu prostownika lub używając testera akumulatorów samochodowych. Na czym polegają poszczególne sposoby i który z nich jest najskuteczniejszy?

Sprawdzenie poziomu elektrolitu

Poziom elektrolitu w akumulatorze można sprawdzić odkręcając korki wszystkich cel. W zwykłych akumulatorach, elektrolity należy kontrolować co rok, zaś urządzenia bezobsługowe jedynie wtedy, gdy pojawią się problemy ze sprzętem. Poziom elektrolitu należy uzupełnić do znaku na obudowie, a jeśli go nie ma, płyn należy nalać do poziomu 1 cm ponad płytami. Ścisłe przestrzeganie wspomnianych ograniczeń jest bardzo ważne – jeśli zostaną przekroczone, elektrolit może zostać uszkodzony. Do uzupełniania płynu najlepiej użyć wody destylowanej lub demineralizowanej, (można ją kupić na każdej stacji benzynowej). Zbyt niski poziom elektrolitu odsłania płyny czynne, a w rezultacie je uszkadza. W trakcie uzupełniania płynu, do akumulatora mogą dostać się zanieczyszczenia, które również negatywnie wpływają na jego funkcjonowanie.

Pomiar stanu naładowania

Akumulator można przetestować, mierząc stan naładowania. Najlepiej zrobić to po całonocnym postoju samochodu. Jeśli akumulator będzie w pełni naładowany, urządzenie pomiarowe powinno wskazywać gęstość elektrolitu na poziomie 1,28 g/cm3. Jeśli dostęp do cel akumulatora jest utrudniony, można zmierzyć napięcie spoczynkowe. Prawidłowa wartość to 12,4 V – mniejsza wskazuje, że urządzenie należy podładować. Ostatni pomiar jaki warto wykonać, to sprawdzenie napięcia ładowania na akumulatorze po włączeniu silnika. Wynik mniejszy niż 13,8 V może świadczyć o awarii silnika.

Ładowanie przy użyciu prostownika

Rozpoczynając ładowanie, należy odkręcić korki wszystkich cel – ograniczy to ciśnienie gazów. Do ładowania dobrze jest użyć specjalnej ładowarki z funkcją regulowania prądu. Urządzenie należy ustawić na 1/10 pojemności akumulatora, przykładowo: przy 60 Ah będzie to 6 A. Inaczej jest w przypadku najdroższych modeli ładowarek, które są w stanie samodzielnie ustawić pożądane parametry i zregenerować nieznacznie zasiarczone lub zużyte akumulatory.

Pomiar akumulatora pod obciążeniem

Jeśli mimo przeprowadzonych testów, akumulator nadal wykazuje się niewystarczającą wydajnością, warto go przetestować za pomocą profesjonalnego urządzenia, jakim jest tester akumulatorów samochodowych (zobacz przykłady testerów). To kosztowne urządzenia, które są dostępne jedynie w wybranych warsztatach. Jeśli pomiar dokonany testerem akumulatorów da wynik negatywny, jest to decydujący dowód na to, że akumulator definitywnie nadaje się do wymiany.

Artykuł sponsorowany.

[Głosów:1    Średnia:5/5]