Typy automatycznych skrzyń biegów - który najlepszy?

Jeśli zdecydowaliśmy się na wybór samochodu z automatyczną skrzynią biegów, musimy wiedzieć, że będziemy musieli dokonać jeszcze jednego. Tym razem zadecydujemy o tym, jaki konkretnie typ skrzyni będzie znajdował się w naszym aucie, ponieważ na rynku mamy ich przynajmniej kilka rodzajów. Postanowiliśmy powiedzieć kilka słów o każdym z nich i zdecydować, który jest najlepszy.

Skrzynia hydrokinetyczna

Tradycyjnym typem skrzyni automatycznej jest tak zwana skrzynia hydrokinetyczna. Sterowana jest za pomocą ciśnienia oleju, które dzięki specjalnym zaworom kierowane jest w odpowiednie miejsca, dzięki czemu załączane są w odpowiednim momencie kolejne biegi. Połączenie skrzyni z silnikiem zapewnia tak zwany konwerter momentu obrotowego (inna nazwa: wandler), który jednak wprowadza spore straty, bo powoduje ciągły „poślizg sprzęgła”. Dlatego też te skrzynie, mimo że jazda z nimi jest wygodna i płynna, wprowadzają spore straty. Rośnie zużycie paliwa, osiągi auta są słabsze. Poleca się ją do aut z mocnymi silnikami, które są w stanie skompensować te straty swoim zapasem mocy.

Skrzynia bezstopniowa typu CVT

Bardzo ciekawą opcją jest tak zwania skrzynia CVT. Jest to jednostka, która nie posiada w ogóle biegów, w klasycznym tego słowa znaczeniu. W zamian za to jest łańcuch transmisyjny, który spina ze sobą dwa koła, które mają zdolność zwiększania i zmniejszania swojego obwodu. Dzięki temu bezstopniowa skrzynia biegów CVT zapewnia maksymalnie płynne przyspieszenie i najlepsze możliwe wykorzystanie momentu obrotowego i mocy silnika. Wpływa bardzo dobrze na obniżenie spalania, daje natychmiastową reakcję na pedał gazu, nie wprowadza strat. Można jej więc bez problemu używać nawet w autach ze słabymi motorami. Wadą jest jednak to, że mechanizm jest mocno skomplikowany i odbija się to negatywnie na trwałości.

Skrzynie dwusprzęgłowe

Jeszcze innym rozwinięciem automatycznej skrzyni biegów są tak zwane jednostki dwusprzęgłowe. Pozwalają one na maksymalne wykorzystanie przyspieszenia samochodu, ponieważ zmiana biegu trwa krócej, niż dziesiąte części sekundy. Pomimo tego, dzięki zaawansowanemu sterowaniu komputerowemu, skrzynia DSG zapewnia bardzo komfortową jazdę, bez żadnych szarpnięć. Dwa sprzęgła powodują, że można mieć jednocześnie włączone dwa różne biegi, a użycie jednego z nich zapewnia włączenie danego przełożenia. To dzięki temu ich zmiana jest tak szybka i błyskawiczna. Skrzynie te odznaczają się też dobrą trwałością.

Skrzynie zautomatyzowane

Jeszcze jednym wyjściem z sytuacji jest wzięcie tradycyjnej skrzyni ręcznej i stworzenie dla niej automatycznego sterowania sprzęgłem i wybieraniem przełożeń. To rozwiązanie jest bardzo tanie, a jednocześnie naprawdę długowieczne. Wadą jest natomiast niski komfort jazdy, mogą pojawiać się szarpnięcia, zmiany biegów nie są natychmiastowe, ale trwają nawet kilka sekund. By jeszcze bardziej uprościć konstrukcję, stosuje się tutaj skrzynie kłowe, czyli pozbawione synchronizatorów. Dzięki temu koszt produkcji jeszcze bardziej spada, a rośnie bezawaryjność. O załączanie biegów bez zgrzytów dba komputer skrzyni.

Która skrzynia jest najlepsza? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Wszystko zależy od naszych indywidualnych upodobań, silnika zamontowanego w pojeździe, oczekiwaniu komfortu jazdy, bądź bardziej sportowego zacięcia. Najlepiej przed dokonaniem wyboru przejechać się samochodami z każdym wymienionym wyżej typem skrzyni i dopiero wtedy podjąć ostateczną decyzję.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here