Jedną z najbardziej zasłużonych i najlepiej ocenianych firm ze starego kontynentu budujących samochody jest BMW. Bawarski koncern wywodzący się z przemysłu lotniczego, od samego początku swojego istnienia słynął z innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych w każdej kwestii. Mamy tu w szczególności na myśli charakterystykę prowadzenia, dynamikę jazdy, efektywność hamowania i wiele innych aspektów. Wróćmy jednak na chwilę do układów hamulcowych spotykanych w samochodach bawarskiego producenta – to one stanowią jedną z charakterystycznych cech aut z logo BMW na masce. Wielu pasjonatów motoryzacji zadaje sobie pytanie, z jakiego powodu systemy hamulcowe BMW zasłużyły na ogromny szacunek użytkowników?

Jedną z najbardziej zasłużonych i najlepiej ocenianych firm ze starego kontynentu budujących samochody jest BMW. Bawarski koncern wywodzący się z przemysłu lotniczego, od samego początku swojego istnienia słynął z innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych w każdej kwestii. Mamy tu w szczególności na myśli charakterystykę prowadzenia, dynamikę jazdy, efektywność hamowania i wiele innych aspektów. Wróćmy jednak na chwilę do układów hamulcowych spotykanych w samochodach bawarskiego producenta – to one stanowią jedną z charakterystycznych cech aut z logo BMW na masce. Wielu pasjonatów motoryzacji zadaje sobie pytanie, z jakiego powodu systemy hamulcowe BMW zasłużyły na ogromny szacunek użytkowników?

Informatywność hamowania (przewidywalność i dostarczenie kierowcy maksymalnej porcji informacji) – jest to stosunkowo nowe pojęcie które nieczęsto spotkamy w czasie omawiania efektywności pracy hamulców. Dla zdecydowanej większości kierowców, kluczowymi parametrami świadczącymi o skuteczności układu hamulcowego to długość drogi hamowania, żywotność poszczególnych elementów wchodzących w skład zestawu hamulcowego. Nie bez znaczenie pozostaje także odporność na wysokie temperatury pracy – a co za tym idzie siła hamowania z rozgrzanymi tarczami i klockami.

Co to jednak jest wspomniana informatywność hamulców? Upraszczając, jest to możliwość maksymalnej kontroli nad hamulcami w każdych warunkach – kierowca doskonale odczuwa co aktualnie dzieje się z kołami, hamulcami samochodu. Dzięki temu może odpowiednio dozować siłę hamowania i czas swojej reakcji – doskonale kontrolując moment utraty przyczepności kół na wszystkich rodzajach nawierzchni. Idealnie powinno wyglądać to w ten sposób: po naciśnięciu pedału hamulca z siłą 10% otrzymujemy 10% skuteczności. Po naciśnięciu hamulca do połowy dostaniemy do dyspozycji 50% efektywności, zaś awaryjne hamowanie z pełną energią wyzwoli 100% zdolności układu hamulcowego. Przy prostocie budowy układu hamulcowego, tylko niewielkie grono producentów jest w stanie zapewnić wspomnianą przewidywalność – wśród nich znajdują się auta BMW.
Skuteczność. Jest to co najmniej bardzo rozbudowane i trudne do opisania pojęcie. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest to, że w jej ramach łączy się kilka parametrów. Są to parametry techniczne klocków, tarcz hamulcowych, ich skład chemiczny jak również wydajność zacisków hamulcowych. Prześledźmy wszystko krok po kroku.

Tarcze. Tarcze hamulcowe w samochodach BMW sztab specjalistów opracowuje dokładnie z myślą nie tylko o segment, model ale przede wszystkim biorąc pod uwagę charakterystykę danej wersji silnikowej – dynamikę jazdy i przeznaczenie. Przykładowo producenci japońscy jak i amerykańscy niezmiernie rzadko stosują takie podejście – wykorzystują często jeden układ hamulcowy w dużej liczbie modeli. Doskonałym popisem możliwości inżynierów BMW jest chociażby liczba dostępnych układów hamulcowych w serii 5 E60 – w zależności od wersji silnikowej montowany był jeden z czterech opracowanych zestawów, różniących się chociażby średnicą tarcz hamulcowych.

Mieszanka z jakiej wykonywane są klocki hamulcowe w samochodach BMW, w standardowych wersjach przeznaczona jest przede wszystkim do spokojnej, statecznej jazdy. Nie jest to jednak żadnym problemem, bowiem dostępne są (nieoferowane praktycznie u amerykańskich i azjatyckich producentów) wysokowydajne pakiety M Performance i M Power. Tutaj wykorzystywana na szeroką skalę jest wzmocniona formuła klocków, która zdolna jest sprostać nawet obciążeniami wyzwalanymi w czasie sportowej jazdy. Wiecej o klockach hamulcowych BMW tu

Zaciski hamulcowe BMW. Przez długie dziesięciolecia, modele bawarskiej marki współpracującej z producentem komponentów układów hamulcowych ATE, otrzymywały pływające rozwiązania zacisku hamulcowego. Wbrew światowej tradycji i trendom, nawet sportowe wersje nie dostawały zacisków Brembo czy AP. Nawet topowe modele BMW M3, M5, M6, X5M aż do generacji F10, F30, F15 wykorzystywały klasyczne pływające zaciski z jednym tłoczkiem. W najnowszej generacji modeli BMW pojawiły się na długiej liście płatnych opcji układy hamulcowe Brembo.

Artykuł sponsorowany.

[Głosów:1    Średnia:5/5]