Prowadzenie samochodu to czysta przyjemność. Nie ma to jak długa trasa, wiatr we włosach i ulubiona muzyka. Aby jednak wybrać się w daleką drogę musimy przejrzeć stan techniczny naszego samochodu, dolać płyny. Bardzo ważną rzeczą jest także sprawdzenie naszych wycieraczek. Przednia szyba musi być dla kierowcy całkowicie widoczna, bez żadnych smug, zabrudzeń, śniegu. Wycieraczki pomagają nam usunąć zanieczyszczenia z szyby, jednak muszą być odpowiednio dopasowane.

Regularna kontrola

Wycieraczki jak większość części w samochodzie po prostu się zużywają. Najczęściej widać to po zostawianiu smug na szybie, skrzypieniu lub piszczeniu. Należy jak najszybciej zareagować, niesprawne wycieraczki to nie tylko kwestia dyskomfortu jazdy, ale także zagrożenie dla przedniej szyby, która może zostać porysowana. Średnio powinniśmy wymieniać je co pół roku, lecz wszystko zależy od marki i modelu pojazdu, a także jakości samych wycieraczek. Nowoczesne modele posiadają wskaźnik informujący nas o ich zużyciu. Najwięcej zanieczyszczeń na przedniej i tylniej szybie mamy jesienią oraz zimą.

Odpowiednia wycieraczka dla Twojego samochodu

Wybór wycieraczek jest bardzo szeroki. Różnią się pod względem typu mocowania, długości pióra, marką i samym materiałem. Wyróżniamy dwa rodzaje wycieraczek:

  • Tradycyjne – przy wyborze klasycznych wycieraczek kierujemy się ich długością, która podana jest na opakowaniu, tam także zawarta jest informacja do jakich marek i modeli samochodów one pasują. Komplet klasycznych wycieraczek to koszt około 50 złotych.
  • Płaskie (aerodynamiczne) – charakteryzują się dużą wydajnością, świetnie zbierają wodę, nie tworzą smug i są trwalsze. Prawidłowo zamontowane mają lepszy docisk oraz są idealnie dopasowane do szyby. Ten rodzaj wycieraczek nie posiada stelażu przegubowego, więc ściśle musimy stosować się do opisu producenta w temacie marki i modelu pojazdu. Cena kompletu – w granicach 100 złotych.

Warto zwrócić uwagę na to, z jakiego materiału jest zrobiona. Najlepiej, jeśli są wykonane z grafitu – to materiał, który zagwarantuje trwałość i cichą, wydajną pracę. W tańszych modelach używa się kauczuku syntetycznego.

Zanim podejmiesz decyzję…

Przede wszystkim liczy się rozmiar wycieraczki. Musimy zmierzyć swoje oraz dowiedzieć się jaki mamy rodzaj uchwytu mocującego. Dzięki temu zagwarantujemy sobie dobrze dopasowane wycieraczki i ich wydajną pracę. Nowe wycieraczki muszą idealnie przylegać do szyby, cicho pracować i płynnie się poruszać. Dobrym pomysłem jest zabranie do sklepu swoich starych wycieraczek, dzięki czemu z łatwością znajdziemy nowy odpowiednik.

Kiedy zdecydować się na wymianę?

Istnieje kilka elementów, na które należy zwrócić uwagę:

  • Powstawanie smug – jeśli nie występują, nie mamy się o co martwić.
  • Drobne smugi poza polem widzenia kierowcy – w takiej sytuacji również nie ma konieczności wymiany.
  • Jakakolwiek smuga w centralnym polu widzenia – to znak, że czas na wymianę.
  • Tarcie wycieraczki o szybę, piszczenie – wymieńmy wycieraczki jak najszybciej, aby nie uszkodziła szyby.
  • Oderwanie się gumowej części od pióra – istnieje ryzyko uszkodzenia szyby, należy jak najszybciej wymienić wycieraczki.
Zrób to sam

Wymiana wycieraczek jest bardzo prosta – można to wykonać na podstawie filmików instruktażowych, znajdujących się w internecie. Musimy najpierw podnieść ramiona i nacisnąć zatrzask na spodzie wycieraczki w miejscu, gdzie styka się z metalowym ramieniem. Tym sposobem zdemontowaliśmy zużytą wycieraczkę. Następnie należy umieścić plastikowy adapter w metalowym haku, dzięki czemu zamontujemy w nim wycieraczkę. Kiedy będzie już znajdowała się w adapterze, musimy mocno ciągnąć ją w górę ramienia dopóki nie usłyszymy kliknięcia. Praca skończona, delikatnie opuszczamy pióra na szybę. Wymieniając wycieraczki uważajmy na ramiona, kiedy są bez wycieraczek. Są one dociskane przez sprężynę, a jeśli ich dotkniemy, mogą szybko opaść na szybę i ją uszkodzić. Jeśli chodzi o tylną wycieraczką, zazwyczaj wymieniana jest z całym ramieniem, ponieważ często sprężyna się zużywa. Jeśli jednak nie jesteśmy pewni czy robimy to dobrze, warto skorzystać z fachowej pomocy.

Bezlitosne mrozy

Zima to wyjątkowo niewdzięczny okres dla naszych samochodów. Musimy wtedy zwracać szczególną uwagę na wycieraczki. Przed uruchomieniem silnika należy sprawdzić, czy nie przymarzły do szyby – jeśli tak, nie próbujmy odkleić ich na siłę, ponieważ możemy przepalić bezpiecznik lub uszkodzić pióro. Najlepiej w takiej sytuacji użyć odmrażacza. Konieczne jest stosowanie wyłącznie zimowego płynu do spryskiwaczy, który odpowiedni jest dla niskich temperatur.

Podczas każdorazowego mysia samochodu warto przetrzeć i wyczyścić pióra. Nie możemy zapomnieć także o tylnej wycieraczce, jeśli ją posiadamy. Wszystkie zasady tyczą się jej tak samo, jak i przednich.

Nie możemy doprowadzić do sytuacji, w której wycieraczki pracują na sucho – porysują wtedy szybę. Należy stale kontrolować poziom płynu do spryskiwaczy.

[Głosów:4    Średnia:2/5]