Wymiana filtra paliwa

Dbając o swój samochód nie możemy skupiać się wyłącznie na jego wyglądzie zewnętrznym. Przede wszystkim musimy regularnie kontrolować jego stan techniczny. Czy na co dzień myślimy o tym, by zadbać o filtr oleju i filtr paliwa? Niestety zaniedbanie tych kwestii może doprowadzić do poważnych uszkodzeń naszego samochodu, co będzie wiązało się z kosztowną naprawą. Jak zatem należy dbać o ich wymianę i na czym polega ich praca?

Filtr paliwa

Odpowiada on za filtrowanie paliwa, jest on szczególnie istotny w przypadku diesli, chociaż w samochodach z silnikami benzynowymi także ma ważne zastosowanie. Często wykorzystuje się tu siatkowe filtry zabezpieczające oraz małe filtry przewodowe. Od tego, jaki rodzaj materiału zastosujemy będzie zależała dokładność oczyszczania paliwa.

Filtr paliwa najczęściej znajduje się między pompą zasilającą, a wtryskiwaczami, choć zależne jest to od modelu samochodu. Co jaki czas należy wymieniać ten filtr? Po przejechaniu od 15 do 50 tysięcy kilometrów – jest to jednak ściśle określone dla każdego modelu samochodu w instrukcji obsługi.

Cena takiego filtra waha się od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych, a wymiany możemy w większości przypadków dokonać samodzielnie. Wcześniej jednak zwróćmy uwagę na oznaczenie dotyczące kierunku przepływu paliwa, które jest umieszczone na filtrze w postaci strzałek.

Filtr oleju

Ten rodzaj filtru usuwa zanieczyszczenia, które tworzą się w silniku w trakcie jego pracy. Są to tak naprawdę pozostałości po niespalonym paliwie, pył z powietrza lub cząstki metali. Filtr oleju wspomaga tutaj pracę filtra powietrza, któremu nie uda się pozbyć wszelkich zanieczyszczeń.

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów filtrów oleju, w zależności od konstrukcji danego silnika. Aby dowiedzieć się, jaki będzie odpowiedni dla naszego samochodu powinniśmy skorzystać z katalogów i konfiguratorów internetowych lub też zajrzeć do instrukcji obsługi naszego samochodu. Powinniśmy wybierać oryginalne filtry znanych producentów – tylko w takim przypadku mamy gwarancję wysokiej jakości filtracji i dobrze wykorzystanych pieniędzy.

Najczęściej podczas wymiany filtra oleju wymienia się także olej i uszczelkę korka spustowego. Zaleca się wymianę średnio co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, chociaż zależne jest to od sposobu i warunków eksploatacji samochodu. Sam filtr kosztuje od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych, koszt wymiany to około 50 złotych.

Pozostałe filtry w naszym samochodzie

  • Filtr powietrza – powstrzymuje zanieczyszczenia, które z powietrza dostają się do silnika. Filtr ten pracuje w ciężkich warunkach, szczególnie jeśli samochód posiada dużą moc. Jeśli jest zużyty lub niesprawny, powietrze w komorze spalania zanieczyszcza się, co niekorzystnie wpływa na trwałość i pracę silnika samochodowego. Badania dowiodły, że w przypadku braku filtru powietrza we wnętrzu silnika znajdowałby się około 20 gram kurzu na 1000 przejechanych kilometrów. To doprowadziłoby do szybkiego zużycia się cylindrów, tłoków oraz pierścieni tłokowych. Przy wymianie musimy pilnować, aby zanieczyszczenia z filtra nie znalazły się w silniku. Koszt samego filtra to od kilku do kilkudziesięciu złotych. Zależne jest to od modelu samochodu oraz jakości wymienianej części.
  • Filtr kabinowy – filtruje powietrze, które znajduje się nie w silniku, a w środku samochodu, dzięki czemu nie borykamy się z pyłkami roślin, kurzem, dymem czy innymi zanieczyszczeniami. Powinniśmy wymieniać je średnio co 15 tysięcy kilometrów lub raz na rok, ze względu na komfort i zdrowie wszystkich pasażerów. Jeśli filtr jest zużyty odczuwamy bardzo nieprzyjemny zapach w środku samochodu, zmniejsza się ilość powietrza, które jest tłoczone przez dmuchawę oraz nasila się parowanie szyb. Bez względu na to, czy jesteśmy uczuleni lub mamy astmę musimy dbać o wymianę filtru kabinowego. Tutaj także liczy się przede wszystkim jakość materiałów i wykonania. Nie kupujmy filtrów, które posiadają papierowe wkłady, ponieważ przy wysokiej wilgoci właściwie w ogóle nie filtrują.
  • Filtry z węglem aktywnym – jest to odmiana filtra kabinowego, różni się jedynie działaniem, ponieważ dodatkowo pochłania substancje gazowe, między innymi ozon, wiązki siarki oraz azot ze spalin. Dzięki temu zwiększamy swoje bezpieczeństwo zdrowotne, na które narażeni jesteśmy podczas długich tras. Mają znacznie ciemniejszą barwę niż inne filtry, cena także zbyt wiele się nie różni.

Wymiana wszelkich filtrów w samochodzie co pewien czas jest niezbędna. Dbamy wtedy nie tylko o własne zdrowie, ale także o kondycję naszego samochodu. Nie wybierajmy też tanich zamienników nieznanego pochodzenia, których jest pełno na rynku. Tylko oryginalne części zapewnią nam długotrwałe działanie i bezpieczeństwo. Nie są to zbyt kosztowne wymiany, większość z nich możemy wykonać samodzielnie, a dzięki temu zapobiegniemy poważnym awariom naszego samochodu i zaoszczędzimy sporo pieniędzy.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here