Modyfikacje zawieszenia to jeden z elementów prawdziwego tuningu samochodów. Jedną z przyjaźniejszych dla portfela opcji w tej materii jest zamontowanie zawieszenia gwintowanego. Co to takiego i po co je w ogóle montować? Odpowiedź znajdziesz poniżej.

Co to jest gwintowane zawieszenie?

Mówiąc ogólnie, jest to typ zawieszenia pozwalający na obniżenie i usztywnienie pojazdu. Bardziej zaawansowane modele dają także możliwość regulacji tłumienia amortyzatorów, a więc twardości zestawu. Jego niewątpliwymi zaletami są stosunkowa łatwość regulacji i nieskomplikowana budowa.

Przy montowaniu zawieszenia gwintowanego trzeba także pamiętać o założeniu rozpórek pozwalających wyeliminować naprężenia karoserii wynikające z usztywnienia tylko dolnej części samochodu.

Budowa

Jak wyżej wspomniano, zawieszenia tego typu cechuje niezbyt skomplikowana budowa — składają się na nie cztery zestawy resorujące, złożone ze sprężyn i ustawionych w ich środku amortyzatorów (jest tak w większości przypadków).

To, czym zawieszenia tego typu odróżniają się od standardowych, jest obecność gwintu (od którego zresztą biorą swoją nazwę) na zewnętrznej obudowie amortyzatorów.

Dołączane są do nich także nakrętki lub talerze oraz klucz umożliwiające regulację wysokości na gwincie, a tym samym obniżenie samochodu.

Regulacja

Choć nie jest to tak banalna kwestia, jak w przypadku hydraulicznych czy pneumatycznych (gdzie odbywa się to przez zwyczajne wciśnięcie przycisku), regulacja wysokości zawieszenia gwintowanego to dość prosta czynność i w większości przypadków można z nią sobie poradzić nawet w pojedynkę — wymaga tylko podniesienia pojazdu (lub tylko regulowanej jego strony), ustawienia nakrętki na odpowiedniej wysokości i skontrowania jej z drugiej strony. Potem zostaje już tylko sprawdzenie, czy uzyskany efekt jest zadowalający.

Warto w tym miejscu nadmienić, że sportowe zawieszenia tego typu z reguły pozwalają obniżyć samochód o 2 do 8 cm w porównaniu do standardowych zestawów — nawet jeśli gwintu jest więcej, wszelkie uszkodzenia powstałe po dalszym obniżeniu pojazdu wiążą się z utratą gwarancji na zawieszenie (podobnie jak ma to miejsce przy niezamontowaniu go w serwisie).

W jakich samochodach montuje się zazwyczaj zawieszenia gwintowane? – h2

Wytrzymałe zawieszenie gwintowane zwykle trafia do samochodów sportowych, biorących udział m.in. w KJSach czy zawodach na torach wyścigowych. Jeśli zaś o konkretne modele chodzi, części samochodowe tego typu montowane są m.in. w VW Golf, Polo i Passat, Audi A4, A6 i TT, BMW E36, E39 itp.

Oprócz grona biorących udział w samochodowych zawodach sportowych cieszą się one popularnością także wśród osób chcących nadać sportowego charakteru swoim pojazdom oraz tych, którzy chcą skorzystać z zalet obniżenia środka ciężkości samochodu.

Zawieszenia tego typu montują także entuzjaści felg o dużej średnicy, które zwyczajnie źle wyglądają przy standardowej wysokości zawieszenia lub zastosowaniu tylko krótszych sprężyn.

samochód z zawieszeniem gwintowanym

Jak wpływa na prowadzenie pojazdu?

Zmniejszenie prześwitu niesie ze sobą wspomniane nieco wyżej obniżenie środka ciężkości samochodu, co przekłada się bezpośrednio na zwiększenie przyczepności auta. Ma to znaczenie szczególnie przy szybkiej jeździe w zakrętach, a więc w przytoczonych wcześniej sportach samochodowych.

Sztywniejsze zawieszenie to także lepsze reagowanie na ruchy kierownicą — samochód prowadzi się pewniej, a poziom satysfakcji z jazdy wzrasta.

Niestety w naszej polskiej rzeczywistości drogowej zastosowanie takiego zawieszenia ma też jeden niezaprzeczalny minus — połączenie jego sztywności z wybojami i nie najlepszym stanem technicznym dróg wpływa negatywnie na komfort jazdy i w dłuższych trasach może być bardzo uciążliwe.

Najpopularniejsi producenci zawieszeń gwintowanych

Na koniec wspomnimy jeszcze o kilku czołowych producentach zawieszeń tego typu. Oto i oni.

Bilstein

Zawieszenie gwintowane Bilstein to gwarancja najwyższej wydajności. Firma działa od ponad pięćdziesięciu lat i cieszy się zaufaniem najbardziej prestiżowych rajdowych teamów samochodowych.

AP Sportfahrwerke

Zawieszenie gwintowane AP to solidna niemiecka jakość, gwarantowana przez ponad 18-letni staż firmy. Zastosowanie najnowszych technologii produkcyjnych daje pewność wysokiej wytrzymałości zawieszeń tego producenta.

Eibach

Przodujący producent sprężyn zawieszenia, komponentów i systemów zawieszeń oraz stabilizatorów cieszący się światową reputacją. Wysoka jakość i bardzo dobre parametry.

MTS Technik

Na sam koniec polski akcent. Firma działa od 2007 roku i obecnie produkuje swoje zawieszenia z wykorzystaniem komponentów produkowanych przez firmę Eibach. Niewątpliwą zaletą zestawów od MTS Technik jest ich atrakcyjna cena.

Podsumowanie

Jeśli od zawsze marzyłeś o obniżeniu swojego samochodu, ale wygórowane ceny pneumatyki stanowiły barierę nie do przejścia,  gwintowane zawieszenie stanowi bardzo bardziej opłacalną finansowo opcję. Zamontowanie go ma niezaprzeczalne plusy, jednak decydując się na nie, trzeba także wziąć pod uwagę zmniejszenie komfortu podróżowania — zły stan techniczny dróg zdecydowanie utrudnia cieszenie się z zalet sztywnego zawieszenia.

[Głosów:2    Średnia:5/5]