Amortyzatory

Posiadając własny samochód powinniśmy znać podstawowe zasady działania wielu jego mechanizmów. Między innymi wiedzieć czym jest amortyzator i dlaczego jest tak ważny dla funkcjonowania naszego pojazdu.

Amortyzator jest mechanizmem podwozia, odpowiedzialnym za wiele zadań. Przede wszystkim amortyzuje, czyli przenosi i minimalizuje wszystkie drgania z elementów sprężystych. Amortyzator również zapewnia komfort naszej jazdy, musi być miękki i elastyczny. Nie możemy zapominać, że dzięki niemu zwiększa się nasze bezpieczeństwo na drodze. Jeśli nasz układ tłumienia jest już zużyty, na wyboistej drodze mogą odrywać się od asfaltu, co będzie skutkowało słabą przyczepnością samochodu.

Czy zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważne jest posiadanie odpowiednich amortyzatorów? Poznajmy ich parametry oraz rodzaje, aby móc dokonać właściwego zakupu.
Rodzaje amortyzatorów

Amortyzatory dzielą się na dwa typy:

  • Olejowe – działają na zasadzie dwóch zaworów, przez które przepływa ciesz niwelująca drgania. Mogą zapewnić większy komfort jazdy na rzecz mniejszej siły tłumienia, przyczepności i czasu reakcji. Są bardziej podatne na warunki atmosferyczne – zmieniają swoje parametry pod wpływem temperatury.
  • Gazowe – bardziej popularny, działa na podobnej zasadzie, jednak zamiast samej cieczy występuje mieszanka gazu z płynem. Są skuteczniejsze kiedy pojazd rozwija swą prędkość i ma większą moc. Jest sztywniejszy, zapewnia lepszą przyczepność, nie jest tak podatny na warunki atmosferyczne.

Istnieją dwa typy budowy amortyzatorów:

  • Jednorurowe – jest zbudowany z elementów takich jak: zbiornik wyrównawczy, cylinder zbiorczy, tłok, tłoczysko, prowadnica tłoczyska, zawór denny. Nie ma tu zasobnika kompensacyjnego. Nie jest on w wypełniony olejem aby móc prawidłowo funkcjonować, w dolnej części natomiast stosowany jest skompresowany gaz. Ciecz oraz gaz oddzielone są od siebie tłokiem, by nie doszło do ich wymieszania się.
  • Dwururowe – składa się z cylindra roboczego, tłoka i tłoczyska, zaworu dennego, prowadnicy i zbiornika wyrównawczego. Ich praca polega na ściskaniu tłoczyska, podczas którego olej przepływa przez kanaliki do przestrzeni nad tłokiem. Następnie praca polega na odbiciu, czyli wyciąganiu tłoczyska z cylindra. Ten typ budowy amortyzatora jest obecnie powszechnie stosowany, a jednorurowy system wychodzi z użycia.

Kiedy wymienić amortyzator?

Kiedy zauważamy, że nasze opony nierówno się zużywają, odczuwamy kołysanie nadwozia czy stukanie podczas jazdy na nierównościach to znak, że nasze amortyzatory są na wykończeniu. Ponadto zauważamy brak odporności na boczne wiatry i szybko zużywające się gumowo-metalowe elementy zawieszenia. Może wystąpić wylanie się oleju krążącego w układzie tłumiącym, co wyraźnie zauważymy na naszym amortyzatorze.

Co w takiej sytuacji robić? Należy udać się do stacji diagnostycznej albo serwisu, by sprawdzić stan naszych amortyzatorów. Ważne, aby prawy oraz lewy układ tłumiący pracował podobnie do drugiego, dlatego powinniśmy wymienić parę, nie pojedynczy amortyzator.

Jeśli mamy starszy samochód warto taki przegląd robić raz w roku, w przypadku nowych pojazdów pierwszy raz musimy skontrolować stan techniczny amortyzatorów po około trzech latach, a następne – po dwóch. Istnieje ogólna zasada, aby co 25000 kilometrów sprawdzać wizualnie i prostym testem ich stan. W jaki sposób? Mocno dociskamy karoserię nad każdym amortyzatorem i obserwujemy jak zachowuje się nasz układ tłumiący. Jeśli nadwozie wraca do swojego położenia niemalże od razu oznacza to brak powodów do zmartwień. Jeśli jednak dłużej samochód będzie się kołysał należy udać się do mechanika.

Jaki amortyzator wybrać?

Istotne jest kierować się przy wyborze sprawdzonymi i znanymi markami. Amortyzator jest bardzo ważnym elementem naszego samochodu i jest to zbyt istotne, by móc pozwolić sobie na tani zamiennik niskiej jakości. Tym bardziej, że zużyje się on znacznie szybciej i ponownie narazi nas na niemałe koszty. Pamiętajmy, że amortyzator zwiększa nasze bezpieczeństwo na drodze – wybierając oryginalną część wysokiej jakości gwarantujemy komfort wszystkim podróżującym.

Do czołowych producentów amortyzatorów należą takie marki jak Bilstein, Delphi, Polcar, czy Magneti Marelli. Musimy pamiętać, że nie każdy amortyzator będzie odpowiedni dla naszego auta.

Rozpiętość cenowa jest dosyć spora, w zależności od marki, jakości oraz naszego samochodu. Najniższa cena to około 200 złotych, najwyższa – w granicach 1200 złotych.

Po raz kolejny należy podkreślić, że najważniejsze jest bezpieczeństwo. Każdego dnia na naszych drogach giną ludzie z powodu słabej przyczepności do podłoża lub wydłużonej drogi hamowania. Należy zatem wybrać amortyzatory dobrej marki oraz dbać o nie i wymieniać zgodnie z zalecaną częstotliwością.  Dzięki temu zabezpieczymy się przed niechcianymi awariami i ryzykownymi sytuacjami, przez co spokojnie dotrzemy do celu, bez nerwów i stresu.

[Głosów:2    Średnia:4.5/5]

1 KOMENTARZ

  1. Wprowadziłbym poprawkę co do typów amortyzatorów, i zamiast gazowych napisałbym gazowo-olejowe gdyż określenie „gazowe” jest umowne, tak naprawdę te amortyzatory też posiadają olej tylko w mniejszej ilości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here