Indeks nośności oraz indeks prędkości to parametry, które powinny być znane każdemu kierowcy. Może to nam zdecydowanie pomóc poradzić sobie w trudnych sytuacjach. Jakich?
Dobór odpowiednich opon powinien być określany na podstawie ich szerokości, wysokości, profilu i średnicy. Najczęściej te parametry są określone i zalecane przez producenta. Indeks prędkości oraz nośności są tu najważniejsze, choć bardzo często nie zwraca się na nie uwagi, co stanowi poważny błąd.
Indeks prędkości:
- Jest to współczynnik, informujący kierowcę z jaką maksymalną prędkością dany pojazd może się poruszać, mając na wyposażeniu konkretną oponę.
- Indeks prędkości wyrażany jest literą alfabetu, oraz wyznaczany w kilometrach na godzinę w procesie testów laboratoryjnych, polegających na dociskaniu opony do bębna z dużą średnicą, poruszającego się z dużą prędkością. Wtedy właśnie wyznaczana jest prędkość maksymalna, z którą dana opona może się poruszać. Ta prędkość jest wyznaczona, ale nie jest oczywiście zalecana przez producentów, przekroczenie granicy może skutkować szybszym zużyciem, awarią opony i oczywiście zmniejszonym bezpieczeństwem jazdy.
Indeks nośności
To drugi parametr, który należy uwzględnić podczas zakupu opon:
- Określa maksymalne dopuszczalne obciążenie dla konkretnego modelu opony, podczas jazdy z maksymalną, dopuszczoną przez producenta prędkością.
- Decydując się na nowe opony musimy oba parametry wziąć pod uwagę, ponieważ są ze sobą silnie powiązane i tylko na ich podstawie jesteśmy w stanie wybrać idealne opony dla naszego samochodu.
Gdzie szukać indeksów?
Znajdują się one z boku opony, umiejscowione za rozmiarem opony.
Tabela indeksu prędkości
SYMBOL | KM/H | SYMBOL | KM/H | SYMBOL | KM/H |
A1 | 5 | D | 65 | Q | 160 |
A2 | 10 | E | 70 | R | 170 |
A3 | 15 | F | 80 | S | 180 |
A4 | 20 | G | 90 | T | 190 |
A5 | 25 | J | 100 | U | 200 |
A6 | 30 | K | 110 | H | 210 |
A7 | 35 | L | 120 | V | 240 |
A8 | 40 | M | 130 | W | 270 |
B | 50 | N | 140 | Y | 300 |
C | 60 | P | 150 |
Tabela indeksu nośności
LI | kg | LI | kg | LI | kg | LI | kg |
50 | 190 | 74 | 375 | 98 | 750 | 122 | 1500 |
51 | 195 | 75 | 387 | 99 | 775 | 123 | 1550 |
52 | 200 | 76 | 400 | 100 | 800 | 124 | 1600 |
53 | 206 | 77 | 412 | 101 | 825 | ||
54 | 212 | 78 | 425 | 102 | 850 | ||
55 | 218 | 79 | 437 | 103 | 875 | ||
56 | 224 | 80 | 450 | 104 | 900 | ||
57 | 230 | 81 | 462 | 105 | 925 | ||
58 | 236 | 82 | 475 | 106 | 950 | ||
59 | 243 | 83 | 487 | 107 | 975 | ||
60 | 250 | 84 | 500 | 108 | 1000 | ||
61 | 257 | 85 | 515 | 109 | 1030 | ||
62 | 265 | 86 | 530 | 110 | 1060 | ||
63 | 272 | 87 | 545 | 111 | 1090 | ||
64 | 280 | 88 | 560 | 112 | 1120 | ||
65 | 290 | 89 | 580 | 113 | 1150 | ||
66 | 300 | 90 | 600 | 114 | 1180 | ||
67 | 307 | 91 | 615 | 115 | 1215 | ||
68 | 315 | 92 | 630 | 116 | 1250 | ||
69 | 325 | 93 | 650 | 117 | 1285 | ||
70 | 335 | 94 | 670 | 118 | 1320 | ||
71 | 345 | 95 | 690 | 119 | 1360 | ||
72 | 355 | 96 | 710 | 120 | 1400 | ||
73 | 365 | 97 | 730 | 121 | 1450 |
W przypadku opon osobowych najczęściej występują indeksy od 68 do nawet 117, natomiast w przypadku opon ciężarowych – od 122 do 169.
Stosowanie indeksu nośności innego, niż zalecany
Jest to stanowczo zabronione według Polskiego Kodeksu Drogowego. Jeśli mamy niższy indeks nośności jazda samochodem może być bardzo niebezpieczna i doprowadzi do szybszego zużycia się opony. Możemy także nie przewidzieć zachowania naszego pojazdu na drodze i ulec wypadkowi. W takiej sytuacji ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania ze względu na opony, które nie spełniają wymogów producenta. Konieczne jest wybranie ogumienia o nośności równiej lub wyższej, niż ta, która jest zalecana.
Nie możemy stosować niższego indeksu prędkości, jest to niedozwolone i karalne. Nie należy również używać opon z niższym wskaźnikiem, co tyczy się szczególnie opon letnich, ponieważ latem jeździmy o wiele szybciej i łatwiej nam o przekroczenie indeksu prędkości.
W naszym kraju obowiązuje zakaz poruszania się samochodami, które mają zamontowane opony o niższym indeksie prędkości oraz nośności, niż zaleca to producent, zwłaszcza jeśli chodzi o opony letnie. Jest to określone w Kodeksie Ruchu Drogowego, nie przestrzeganie zasad wiąże się z wykroczeniem. Inaczej wygląda to w przypadku opon zimowych. Dyrektywa Unii Europejskiej mówi, iż zimowe ogumienie może mieć niższy indeks prędkości niż zalecany przez producenta, ale nie mniejszy niż wartość Q, czyli 160 km/h. Jeśli taka sytuacja występuje, należy umieścić w widocznym miejscu specjalną naklejkę, która o tym informuje.
Podczas jazdy samochodem musimy kontrolować zużycie naszego bieżnika. Pomoże nam w tym wskaźnik zużyci, który pokaże nam moment, w jakim musimy wymienić opony. Zazwyczaj są określone na oponie w specyficzny sposób, najczęściej jako TWI – trójkąt. Jest to mostek między poszczególnymi klockami bieżnika, przekroczenie oznacza jego zużycie. Opony letnie muszą mieć więcej niż 1,6 milimetra bieżnika, przy zimowych – ponad 4 milimetry.
Warto zapoznać się z datą produkcji opony, która umieszczona jest na boku. Znajduje się tam ciąg cyfr, z czego cztery ostatnie określają datę produkcji. Dwie pierwsze wskazują tydzień, dwie kolejne – rok, przykładowo: 0515 oznacza, że opony zostały wyprodukowane w 5 tygodniu 2015 roku.
Decydując się na zakup opon musimy przede wszystkim myśleć o bezpieczeństwie wszystkich pasażerów, dlatego warto rozważnie podejść do tematu, zaopatrzyć się wcześniej w odpowiednią wiedzę i dobrać opony idealne dla swojego samochodu.