Jak dbać o turbosprężarki

Coraz więcej samochodów obecnie posiada turbosprężarki w swoich silnikach, z tego powodu ważne jest, żeby ich użytkownicy wiedzieli jak dbać o turbosprężarkę.

Turbina – część która ciężko pracuje

Podczas pracy turbosprężarki, turbina obraca się z prędkością 200-250 tysięcy obr/min, tak wielka prędkość obrotowa, a także wysoka temperatura związana z przepływem spalin powoduje, że praca turbosprężarki jest niezwykle ciężka. Nawet niewielkie nieprawidłowości w pracy różnych układów silnika, mogą powodować szybsze jej zużywanie. Szczególnie podatna jest ona na problemy z układem smarowania i chłodzenia. Na stan turbosprężarki wpływ może mieć także nasz styl jazdy, oraz ogólny poziom zużycia silnika, który może powodować na przykład powstawanie nagarów w wydechu.

Turbosprężarka – jak o nią dbać

Istnieją pewne podstawowe zasady, które pozwolą na długotrwałe utrzymanie w sprawności naszego turbo. Podstawą jest utrzymanie w sprawności całego silnika, jak już było mówione, turbosprężarka zarówno w benzynie jak w dieslu, jest elementem bardzo delikatnym. Bardzo ważne jest regularne wymienianie oleju, ponieważ chłodzi on turbinę i smaruje jej wirnik, a wszelka nieprawidłowość w obu tych aspektach może doprowadzić do niezwykle szybkiego zużycia turbosprężarki. Ważne jest także, by olej był odpowiedniej jakości i by miał właściwe parametry lepkości do danego silnika. Kolejnym elementem ważnym dla przepływu oleju są przewody olejowe turbosprężarki, które powinny przechodzić okresową inspekcję, a w razie potrzeby powinny być wymieniane.

By dobrze dbać o turbosprężarkę należy także regularnie dokonywać wymiany filtra powietrza, to z kolei zapobiegnie przedostawaniu się zanieczyszczeń do części sprężarkowej. Ziarenko piasku zderzające się z elementami obracającymi się z tak dużą prędkością jest dla nich niezwykle niebezpieczne, dlatego ważne jest zapewnienie odpowiedniej filtracji. Uzyskamy ją regularnie wymieniając filtr na taki o wysokiej jakości.

Jak dbać o turbosprężarkę w dieslu

Samochody z turbosprężarką i silnikiem diesla były do niedawna główną grupą popularnych pojazdów z turbodoładowaniem. Zastosowanie turbosprężarki w dieslu podnosi jego moc, poprawia sprawność, a przede wszystkim polepsza jego osiągi w wyższych zakresach obrotu, gdzie wolnossące silniki wysokoprężne często mocno traciły. Duże korzyści spowodowały, że większość montowanych w samochodach osobowych silników wysokoprężnych posiadała turbosprężarki już od początku lat 90, a w samochodach ciężarowych nawet wcześniej.

W silnikach diesla poza ogólnymi zasadami należy pamiętać, by po odpaleniu silnika odczekać około minuty przed ruszeniem, pozwoli to na rozprowadzenie oleju do wszystkich elementów silnika. Niestety nie pozwoli to na osiągnięcie odpowiedniej temperatury i lepkości oleju, z tego powodu przez około pierwsze 5 kilometrów nie powinniśmy przekraczać 2500 obr/min, poniżej których turbosprężarka nie pracuje. Zapewni to, że podczas dalszej pracy będzie ona odpowiednio smarowana i chłodzona. Po szybkiej jeździe warto także odczekać około minuty na wolnych obrotach, w celu schłodzenia się turbosprężarki, nagłe zgaszenie silnika może spowodować, że olej na rozgrzanych elementach osi wirnika zamieni się w nagar, co może prowadzić do uszkodzenia. Diesel z turbosprężarką to świetny pomysł, o ile zadbamy o jej prawidłowe funkcjonowanie.

Jak dbać o turbinę w benzynie

Dawniej benzyna i turbosprężarka były połączeniem zarezerwowanym dla samochodów o zacięciu sportowym lub samochodów klasy GT. Jednak restrykcyjne normy emisji spalin zmusiły producentów do zmiany filozofii w konstruowaniu silników. Obecnie buduje się mniejsze silniki benzynowe z turbosprężarkami i innymi rodzajami doładowania. Powoduje to, że dziś także osoby tankujące na stacji benzynę muszą dbać o swoje turbosprężarki.

Zasady są bardzo zbliżone do tych które panują w przypadku silników diesla. Benzyna z turbosprężarką jest jednak zwykle silnikiem o charakterystyce bardziej wysokoobrotowej od silnika diesla, dlatego zakres obrotów powyżej którego nie powinniśmy podnosić obciązenia silnika na pierwszych 5 kilometrach to około 3500 obr/min. Turbosprężarek w benzynie dotyczy także zasada o tym, żeby odczekać minutę po uruchomieniu, oraz minuty przed wyłączeniem silnika po szybszej jeździe.

Redakcja: Turboserwis.pl

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here