Jak działa łożysko oporowe sprzęgła?

Łożysko oporowe sprzęgła bywa również nazywane „wyciskowym”, ponieważ stanowi element układu wyciskowego. Ten niewielki element ma do odegrania bardzo ważną rolę w całym układzie przeniesienia napędu w samochodzie. Wywołuje bowiem nacisk na sprężynę talerzową, a tym samym na docisk sprzęgła. W taki sposób następuje odcięcie napędu z silnika do skrzyni biegów, a zatem wyłączenie sprzęgła. Łożyska sprzęgła są nazywane „oporowymi” dlatego, że podczas wykonywania swojego zadania pokonują opór sprężyny, na której się znajdują.

Łożysko oporowe sprzęgła pchane i ciągnione

Przedstawiony wyżej mechanizm działania łożyska oporowego sprzęgła przez nacisk na tarczę jest charakterystyczny dla najbardziej powszechnych rozwiązań stosowanych w samochodach, czyli tak zwanych sprzęgieł „pchanych”. Istnieją jednak pojazdy, w których sytuacja jest odwrotna i nie następuje nacisk na tarczę przy użyciu łożyska. W takim mechanizmie łożysko oraz dźwignia sprzęgła odciągają docisk od sprężyny. To dlatego, w odróżnieniu od sprzęgła „pchanego” tę wersję nazywa się „ciągnionym”. By łożysko działało prawidłowo właśnie w trybie „ciągnionym”, niezbędne jest jego umieszczenie w docisku na stałe.

Rodzaje i budowa łożysk oporowych sprzęgła

Łożysko oporowe sprzęgła znajduje się w skrzyni biegów, w związku z czym ewentualna konieczność jego wymiany zawsze niesie ze sobą duże komplikacje, ponieważ oznacza konieczność rozebrania całej skrzyni. Istnieją różne rodzaje łożysk, ale ze względu na ich budowę oraz wynikający z niej sposób działania należy rozróżnić dwie podstawowe grupy:

  1. Tradycyjne łożysko oporowe sprzęgła współpracujące z dźwignią i siłownikiem znajdującym się poza skrzynią biegów,
  2. Wysprzęglik centralny, stanowiący połączenie w jedną część łożyska oraz siłownika.

Tradycyjne łożysko oporowe sprzęgła

Oba rozwiązania różnią się relacją między łożyskiem, a siłownikiem. W pierwszym przypadku są to dwa osobne elementy, które oddziałują na siebie w układzie hydraulicznym sprzęgła. Siłownik pod wpływem płynu pompowanego przez pompę sprzęgła uruchamia dźwignię, a ta z kolei oddziałuje na łożysko, co prowadzi do jego nacisku na sprężynę talerzową. Istotne jest tu to, że sam siłownik znajduje się poza skrzynią biegów i jest oddzielony od umieszczonego w skrzyni łożyska oporowego sprzęgła.

Wysprzęglik centralny

Nieco inaczej jest w przypadku drugiego wymienionego wyżej rozwiązania technicznego, które staje się coraz powszechniejsze we współczesnych pojazdach. Mowa o wysprzęgliku centralnym, który stanowi zintegrowany zestaw składający się z tradycyjnego siłownika oraz łożyska. Taki łączony podzespół znajduje się w skrzyni biegów. W jego przypadku nie ma już konieczności stosowania dodatkowej dźwigni, która oddziałuje na łożysko. Cały centralny wysprzęglik w układzie hydraulicznym jest bowiem wprawiany w działanie w wyniku naciśnięcia pedału sprzęga przez kierowcę i naciska na docisk.

Gdzie kupić łożysko oporowe sprzęgła?

Gdy zajdzie konieczność wymiany łożyska oporowego sprzęgła na nowe, nie ma nic prostszego niż zakupienie nowego sprzęgła w internecie. Zakupu dokonamy przy pomocy zaledwie kilku kliknięć, a do tego mamy możliwość porównania cen. Fakt, że wymiany musi dokonać specjalista nie powinien nas do zakupów w internecie zniechęcać. Wystarzy nabyć nowe sprzęgło i udać się z nim do renomowanego warsztatu, w którym zostanie zamontowane do naszego pojazdu. To zdecydowanie najbardziej opłacalne rozwiązanie.

Kup łożysko oporowe w sklepie sprzegla24.pl

Warto zwrócić uwagę, że mówimy o wymianie całego sprzęgła, a nie samego łożyska wyciskowego, bo wymiana pojedynczego elementu nie ma sensu ani z finansowego, ani z technicznego punktu widzenia. Przede wszystkim, zakup zestawu sprzęgła lub sprzęgło z kołem zamachowym to rozwiązanie tańsze niż kupowanie wszystkich podzespołów osobno. A można się spodziewać, że jeśli awarii uległ jeden z nich, to i kolejne wkrótce też odmówią posłuszeństwa. Lepiej więc dokonać kompleksowej wymiany całego zestawu od razu niż przez długi czas zmagać się z nawracającymi problemami z układem przeniesienia napędu. Zwłaszcza że dzięki jednej całościowej wymianie zaoszczędzimy także na usługach fachowca, któremu zapłacimy tylko raz, a nie wiele razy za wymianę poszczególnych elementów. Jeśli od razu zdecydujemy się na zakup przez internet całego zestawu sprzęgła, to możemy być spokojni, że na dłużej problemy ze sprzęgłem mamy „z głowy”.

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułProfesjonaliści złomowania aut
Następny artykułPodróżując wynajmuj samochody!
Redakcja AutoTydzień.pl

Od lat pasjonuje się motoryzacja. Lubuję się w oldschoolowych, klasycznych autach z duszą. Uwielbiam przeprowadzać totalne renowacje samochodów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here