Nowy Ford Focus – jak prezentuje się wnętrze i silnik

Ford Focus od 1998 roku pracuje na opinię samochodu bezpiecznego, bezawaryjnego i ekonomicznego pod względem użytkowania. Fani motoryzacji wciąż pamiętają jego debiut, który był przełomowy, jeżeli chodzi o klasę kompakt. Co zmieniło się po tych ponad 20 latach i co skrywa nowy Ford Focus? Jak wypada wnętrze oraz sam silnik?

Ford Focus był punktem zwrotnym w historii Forda w Europie. Nie dość, że zastąpił starego, poczciwego Escorta, to kolejne generacje udowodniły, że Focus ma się naprawdę dobrze na rynku. Wystarczy tu przywołać ranking sprzedaży, wskazujący, że generacje II i III stanowiły 70 proc. sprzedaży tego modelu na polskim rynku. Mało tego, w najnowszym zestawieniu opracowanym przez instytut Samar Ford Focus znajduje się na 8. miejscu w top10 najlepiej sprzedających się samochodów w 2019 roku. Nic dziwnego więc, że oczekiwania wobec kolejnych generacji są i były ogromne. Czy nowy Ford Focus je zaspokaja? Sprawdziliśmy!

Ford Focus – wnętrze

Nowy Ford Focus został zaprojektowany od nowa. Dzięki temu został wyposażony nie tylko w nowinki technologiczne, które znacząco poprawiają komfort jazdy i bezpieczeństwo, ale też może pochwalić się większym rozstawem osi, powiększonym o 53 milimetry, a także mniejszą masą o 80 kg dzięki nowej platformie C2. O nowym projekcie i zmianach napisano już sporo, zatem skupimy się na wnętrzu – ono też zostało udoskonalone.

Po pierwsze, uproszczono deskę rozdzielczą, na której postawiono 8-calowy ekran multimedialny. Po drugie, pasażerowie z tyłu zyskali 50 mm dodatkowej przestrzeni. Po trzecie, zastosowano miękkie w dotyku materiały, które nie tylko podkreślają gładkie linie, ale też nadają wrażenia przytulności w środku. Po czwarte, okazałe przednie fotele mają wąski profil, co zapewnia maksymalną ergonomię i wygodne usadzenie ciała na czas jazdy. Fotel kierowcy jest elektrycznie regulowany w 8. kierunkach (przód-tył, góra-dół, pochylenie oparcia, podparcie odcinka lędźwiowego), a fotel pasażera – w 2. kierunkach.

Warto wspomnieć również o kokpicie, na którym umieszczono pokrętło do obsługi skrzyni biegów zamiast klasycznego drążka – dzięki temu autonomiczny system parkowania wyręczy kierowcę ze zmiany kierunku jazdy.

Standardowo na wyposażeniu we wnętrzu nowego Focusa znajdziemy: radioodtwarzacz, Bluetooth®, USB, 6 głośników, zdalne sterowanie na kierownicy, klimatyzację manualna, 3-ramienną kierownicę i uchwyt dźwigni zmiany biegów. Jeżeli zaś chodzi o elementy wykończeniowe, to na przykład w wersji ST-Line zastosowano tapicerkę foteli z czerwonymi przeszyciami. Kierownica oraz uchwyt dźwigni do zmiany biegów wykończone są skórą, ponadto są sportowe nakładki na pedały, a górną kratkę wlotu powietrza wystylizowano na plaster miodu.

Ford Focus – wyposażenie i bezpieczeństwo

W wyposażeniu standardowym znajdziemy między innymi Pre-Collision Assist, czyli system wspomagający kierowcę w unikaniu lub zmniejszaniu skutków kolizji. Jego zadaniem jest analiza odległości względem innych pojazdów poprzedzających, nawet po zmroku, oraz ostrzeganie o zagrożeniu. W przypadku braku reakcji kierowcy uruchamia system aktywnego hamowania. Polega to na tym, że w układzie hamulcowym podnosi się ciśnienie, co aktywuje hamulce – w ten sposób system może złagodzić skutki kolizji czołowych, a nawet im zapobiec.

W opcji dodatkowej możemy wyposażyć naszego nowego Focusa w system Blind Spot Information, który za pomocą dyskretnych lampek ostrzegawczych wbudowanych w lusterka boczne ostrzega kierowcę o innym pojeździe pojawiającym się w martwej strefie pola widzenia. Podobnie działa system Cross Traffic Alert, który ostrzega o zagrożeniach z tyłu pojazdu podczas wyjazdu tyłem – może nawet włączyć hamulce, jeżeli kierowca odpowiednio nie zareaguje.

Z innych ciekawych rozwiązań warto wspomnieć o: Traffic Sign Recognition, czyli systemie rozpoznawania znaków drogowych; Adaptive Cruise Control z Lane Centring Assist i Stop & Go, czyli tempomacie adaptacyjnym z funkcją utrzymania pojazdu na środku pasa ruchu oraz funkcją automatycznego zatrzymania i ponownego rozpoczęcia jazdy.

Jeżeli chodzi o kwestie bezpieczeństwa, w wyposażeniu dodatkowym dostępnym w pakiecie z innymi opcjami jest system Driver Alert, który monitoruje poziom zmęczenia kierowcy. Ostrzega on kierującego pojazdem o niebezpiecznych lub niepewnych manewrach, na przykład zjechanie z wyznaczonego pasa ruchu. Ponadto bezpieczeństwo w nowym Focusie zapewniają dwie kamery, trzy radary oraz aż 12 czujników ultradźwiękowych, które pozwalają monitorować obszar wokół pojazdu.

Dzięki wbudowanej technice modemowej FordPass Connect możemy zamienić nasz samochód w mobilny hotspot Wi-Fi z możliwością podłączenia do dziesięciu urządzeń. Ponadto system wyposażony jest w funkcję eCall, która automatycznie wybiera połączenie ze służbami ratunkowymi w razie poważnego wypadku oraz umożliwia osobom w samochodzie nawiązanie bezpośredniego połączenia ze służbami ratunkowymi po naciśnięciu przycisku SOS.

Ford Focus – silnik

Sercem każdego pojazdu jest silnik, a w nowym Fordzie Focus jest on dość imponujący. Pod maską może „bić” wydajny silnik benzynowy EcoBoost lub wysokoprężny EcoBlue. Każdy z nich może pochwalić się doskonałymi parametrami zużycia paliwa, osiągami i niskim poziomem emisji spalin.

Na stronie https://www.ford.pl/osobowe/focus znajduje się pełen wykaz dostępnych silników dla wersji 5-drzwiowej hatchback – zachęcamy do porównania. Znajduje się tam między innymi wielokrotnie nagradzany silnik benzynowy 1,0 l Ford EcoBoost oraz zdjęcia Forda Focus dla różnych wersji: Trend, Trend Edition, Titanium, ST-Line.

Co warto wspomnieć, silniki Ford EcoBlue dostępne są dla pojemności 1,5 l oraz 2,0 l. Najmocniejszym obecnie wariantem wysokoprężnym jest EcoBlue 2.0, który dostarcza 150 KM mocy przy 3500 obr./min oraz 370 Nm maksymalnego momentu obrotowego w zakresie 2000-2500 obr/min, sprint do setki osiąga w zaledwie 8,5 sek. W topowej odmianie współpracuje z automatyczną, 8-stopniową przekładnią. Przekładnia ma zmienne programy jazdy – od ekonomicznego do sportowego – oraz działa szybciej i płynniej od wcześniej stosowanej przekładni dwusprzęgłowej. Ma też o dwa biegi więcej, dzięki czemu lepiej dostosowuje przełożenie do warunków jazdy. W nowym Fordzie Focus poprawiono również manualną skrzynię 6-biegową.

Ford Focus – kombi czy hatchback?

Z wyborem silnika wiąże się tym zawieszenia. W nowych Focusach o pojemności mniejszej z tyłu jest belka skrętna, pamiętana jeszcze z Fiesty ST, ale tutaj jest ona udoskonalona. Większe silniki natomiast są łączone z niezależnym tylnym zawieszeniem wielowahaczowym SLA, które jest standardem w kombi.

Nowy Ford Focus dostępny jest w aż dwunastu wersjach kolorystycznych oraz w dwóch wersjach: klasycznej (pięciodrzwiowy hatchback) i praktycznego kombi. Zrezygnowano z wersji sedan (czterodrzwiowa), ponieważ nie była w Polsce popularna.

Hatchbacki są dobrym rozwiązaniem dla kierowców, którzy cenią sobie wygodę i łatwość parkowania. Dzięki szerokiej tylnej szybie nie ma problemów z cofaniem lub parkowaniem, ponadto pojazdy mają małe gabaryty i niską masę, zatem Ford z takim nadwoziem jest nie tylko autem zrywnym, a przede wszystkim mało pazernym na paliwo. Ford Focus kombi będzie za to świetną propozycją dla tych, którzy potrzebują dużej strefy bagażowej, na przykład na wózek, przez co polubią go zwłaszcza wielodzietne rodziny.

Nowy Focus charakteryzuje się prostym i eleganckim designem, a wnętrze jest komfortowe i przestrzenne. Zastosowano najnowsze systemy bezpieczeństwa oraz wspomagania, które znacząco podnoszą wartość modelu, a nawet możemy powiedzieć, że wyprzedzają inne dostępne w tym segmencie. Na uznanie zasługują silniki, zwłaszcza ten w nowym Fordzie Focus ST – wyciska moc 190 KM przy 3500 obr./min. oraz wyróżnia się potężnym momentem obrotowym 400 Nm w zakresie od 2000 do 3000 obr./min. To najmocniejszy silnik Diesla, jaki kiedykolwiek zamontowano w seryjnym Fordzie Focusie.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułCzas tuningu
Następny artykułCzy warto skorzystać z myjni ręcznej?
Redakcja AutoTydzień.pl

Od lat pasjonuje się motoryzacja. Lubuję się w oldschoolowych, klasycznych autach z duszą. Uwielbiam przeprowadzać totalne renowacje samochodów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here