Ogrzewanie postojowe

Zimą każdy kierowca wychodząc z domu marzy o tym by wsiąść do nagrzanego samochodu, a latem chciałby schłodzić się w swoim pojeździe. Jak w tym wszystkim może pomóc ogrzewanie postojowe?

Czym jest ogrzewanie postojowe?

Ogrzewanie postojowe wykorzystuje chłodzenie silnika oraz układ wentylacji. Sercem systemu jest agregat niewielkich rozmiarów, który pracuje niezależnie od silnika, a paliwo, które jest potrzebne do tego, aby go zasilić jest pobierane ze zbiornika paliwa.

Agregat zasysa powietrze, które jest niezbędne do przeprowadzenia reakcji spalania. Następnie uruchamiany jest obieg płynu chłodniczego silnika samochodu, który po rozgrzaniu oddaje ciepło.

Układ wentylacji zapewnia przekazywania ciepła do wnętrza samochodu, dzięki czemu ten system rozgrzewa kabinę do odpowiedniej temperatury w ciągu nawet 20 minut. Ogrzewanie postojowe rozgrzewa także jednostkę napędową, co korzystnie wpływa na zużycie paliwa i emisję substancji szkodliwych.

Ogrzewanie postojowe to idealny sposób na to, by uniknąć zimą skrobania szyb. Co więcej, system ten nie służy wyłącznie do ogrzewania wnętrza samochodu, ale także jego chłodzenia. Gdy latem nasz samochód znajduje się w słońcu nie sposób do niego wsiąść. Jeśli jednak włączymy go i odczekamy około 15 minut możemy śmiało wsiadać bez martwienia się o przegrzanie.

Możliwości sterowania systemem grzewczym

Istnieje kilka sposobów, za pomocą których układ ten może być zasilany.

  • Pierwszy to zwykły tuner, który ustawiamy na przykład przy wyjściu z samochodu. Musimy jednak ustawić go już wcześniej, albo rano wybrać się do samochodu i go włączyć. Jest więc to bardzo proste i zarazem uciążliwe rozwiązanie.
  • Drugą opcją jest sterowanie dzięki bezprzewodowemu pilotowi. Istnieje wiele firm, oferujących ten system. Niektóre piloty posiadają wyłącznie przycisk włączania i wyłączania, bardziej zaawansowane mają również informację o temperaturze panującej w samochodzie oraz stopniu nadmuchu. Możemy także nastawić godzinę włączenia i czas pracy ogrzewania.
  • Ostatnią możliwością jest obsługa ogrzewania postojowego za pomocą smartfona. W dobie nowoczesnych technologii nie powinno nas to dziwić, tym bardziej, że jest to niezwykle wygodne rozwiązanie. Komunikujemy się przez SMS lub specjalną aplikację, dzięki której bezproblemowo ustawimy wszystkie parametry. Minusem jest jednak konieczność wyposażenia systemu w kartę SIM, która potrzeba jest do komunikacji między kierowcą, a pojazdem. Wiadomo też, że wiąże się to z dodatkowymi, comiesięcznymi kosztami.

Opłacalna inwestycja?

Jeśli zamierzamy wyposażyć swój samochód w układ ogrzewania postojowego, musimy liczyć się z dużym wydatkiem. Zestaw dedykowany małym pojazdom wraz z montażem kosztuje ponad 5000 złotych. Wiadomo, im większy samochód tym większe koszty.

Jest to jednak inwestycja warta swojej ceny. Układ ogrzewania postojowego to niezwykle przydatna funkcjonalność na co dzień. Możemy ten układ dostosować do niemalże każdego pojazdu: od miejskiego auta, po samochody specjalne i budowlane.

Niektórzy oczywiście szukają o wiele tańszych rozwiązań i zdają się na niezwykle proste systemy. Dzięki nim owszem, nagrzejemy wnętrze auta lecz problem zimnego silnika pozostaje nierozwiązany. Akumulator zmaga się więc z zamrożoną jednostką napędową, a olej, który jest gęsty nie nasmaruje wszystkich części silnika od razu.

Możemy zakupić system ogrzewania postojowego oparty na elektrycznych grzałkach, które są wprowadzane do układu chłodzenia silnika. Montaż jest dosyć prosty, grzałka nagrzewa płyn chłodzący, a wraz z nim cały silnik. Można to rozbudować o dogrzewanie wnętrza i doładowanie akumulatora. Taka opcja kosztuje w podstawowym wydaniu około 500 złotych, a w bardziej zaawansowanym –  około 1500 złotych.

Dodatkowe informacje

  • Jeśli chodzi o żywotność ogrzewania postojowego szacuje się, że układ zaprojektowany jest na około 3000 godzin pracy.
  • Istnieją dwa rodzaje systemów: wodny oraz powietrzny. Dla samochodów osobowych polecane jest ogrzewanie wodne, które podgrzeje także silnik przed uruchomieniem. Dla samochodów ciężarowych i ich kabin sypialnych, czy kamperów i jachtów lepsze jest ogrzewanie powietrzne, przez wzgląd na mały pobór mocy elektrycznej oraz opcje regulacji i utrzymania stałej temperatury w ogrzewanej przestrzeni.
  • Nie podejmujmy się montażu systemu samodzielnie. Do tego potrzebna jest duża wiedza, zaplecze techniczne oraz doświadczenie. Jeśli chcemy mieć prawidłowo działający układ, zdecydujmy się na profesjonalny serwis.
  • Przy fazie startu lub bezpośrednio po wyłączeniu systemu możemy zauważyć niewielką ilość dymu, zwłaszcza jeśli mamy do czynienia z ogrzewaniem pracującym na olej napędowy.
  • Średni czas pracy, który możemy ustawić to dwie godziny, choć dłuższa praca także jest możliwa. Zależne jest to od stanu naładowania akumulatora i poboru prądu przez dmuchawę nawiewu. Dlatego najlepiej ustawiać niskie biegi dmuchawy przed zaprogramowaniem i załączeniem ogrzewania.
  • Przy montowaniu systemy ogrzewania postojowego powinniśmy otrzymać gwarancję na agregat grzewczy oraz osprzęt użyty przy montażu.
[Głosów:2    Średnia:3.5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here