Opony niskoprofilowe to ogumienie, w którym szerokość bieżnika jest o wiele większa, niż wysokość opony. Jest to nieodłączny element tuningu samochodowego. Wygląd auta, tak samo jak i jego prowadzenie poprawia się, ale czy jednak pojawia się więcej korzyści?
Czym są opony niskoprofilowe?
Oponę opisują takie parametry jak: szerokość, wysokość profilu oraz średnica felgi. Wszystkie są ze sobą powiązane, więc jeśli chcemy zmienić jeden z nich musimy także dopasować wszystkie pozostałe. Musi być bowiem zachowana całkowita średnica koła, która jest przewidziana przez producenta samochodu. Wysokość profilu określa stosunek między wysokością przekroju opony, a jego szerokością. Inaczej jest to określane jako seria.
Opona jest bardzo ważnym elementem tłumiącym w samochodzie, dzięki jej wysokości tłumimy nierówności, jeśli jednak zastosujemy niski profil pozbawimy się tego „amortyzatora”. Skutkiem tego jest dosyć twarde prowadzenie samochodu i nieprzyjemne trzęsienia na nierównościach, co powoduje duży dyskomfort dla pasażerów, ale także cierpi na tym samochód, a szczególnie karoseria i elementy zawieszenia – przez silne drgania szybciej się zużywają.
Opony niskoprofilowe i ich rodzaje
Przemysł oponiarski nieustannie rozwija się i podąża za nowoczesnymi technologiami. Początkowo w latach siedemdziesiątych opony niskoprofilowe posiadały profil niższy niż 80, natomiast dziś nawet profil 55 rzadko uznaje się za niski.
Najpopularniejszym rozmiarem opon wśród samochodów średniej klasy jest 205/55 R16, występujący najczęściej bez rantu, który chroni felgę, przez co nie zalicza się do modeli niskoprofilowych. Komplet takich opon kosztuje średnio 1200 złotych.
Opony niskoprofilowe występują więc w serii równej lub niższej niż 55-50 oraz posiadają rant chroniący felgę.
Musimy zwracać uwagę na ciśnienie w oponach niskoprofilowych. Powinno ono być zgodne z tym, które jest zalecane przez producenta. Nie może być zbyt wysokie, ponieważ pogorszy się komfort jazdy, zbyt niskie ciśnienie z kolei może prowadzić do przegrzania się opon i innych nieodwracalnych uszkodzeń.
Jak jest żywotność opon niskoprofilowych?
- Producenci opon dokładają wszelkich starań, by ich produkty były możliwie trwałe i odporne na przedwczesne zużycie, dzięki specjalnym elementom konstrukcji oraz dodatkowym wzmocnieniom.
- Opony niskoprofilowe powinny mieć taką samą żywotność, jednak w praktyce wygląda to w ten sposób, iż są one bardziej narażone na uszkodzenia, wynikające z jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem w nich panującym oraz przy zbyt dużym obciążeniu.
- Taki rodzaj opon szybciej traci swoje właściwości, zwłaszcza jeśli będziemy je ocierać lub najeżdżać na krawężnik. Opony niskoprofilowe są przeznaczone dla kierowców aut sportowych, dla których bardziej liczą się osiągi niż trwałość.
- Często opony te są produkowane w technologii Run Flat – umożliwia ona jazdę nawet po całkowitej stracie ciśnienia w oponie. Wpływa to na większą żywotność produktu, ale nie zastąpi wyższej wytrzymałości zwykłych tradycyjnych opon.
Wpływ opon niskoprofilowych na zawieszenie
Często ten rodzaj opon znajduje się na fabrycznym wyposażeniu samochodu, wtedy elementy ich zawieszenia są dostosowane do użytkowania tego typu opon. Problem pojawia się wtedy, gdy samochód nie jest przystosowany do montowania opon niskoprofilowych. Jeśli mimo to je założymy, nasze zawieszenie może na tym ucierpieć: uszkodzą się felgi, a jeśli wjedziemy w dziurę to zawieszenia nie uchroni nawet rant zabezpieczający.
Zalety opon niskoprofilowych
- Na pewno nasze auto zyskuje na wyglądzie, taki rodzaj opon podnosi jego atrakcyjność wizualną.
- Zazwyczaj przy niskoprofilowych oponach musimy zastosować większe felgi oraz opony o większej szerokości, dzięki czemu nasz pojazd może lepiej zachowywać się na suchej nawierzchni w trakcie hamowania oraz na zakrętach.
- Poprawia się także sztywność opony przez niski bok, co przyda się w trakcie dynamicznej jazdy na zakrętach i gładkiej powierzchni.
- Mniej odczuwalne są także przechyły boczne, opony niskoprofilowe zapewniają również lepszy kontakt z samochodem, lepszą kontrolę kierowcy nad autem oraz przewidywalność jego zachowania.
- Komfort jazdy nie jest zbyt wysoki, zarówno ten mechaniczny, jak i akustyczny.
- Często odczuwamy dyskomfort, związany ze złym stanem nawierzchni przez niższy bok i większą sztywność opony.
- Samochód ma mniejszą powierzchnię przylegania na nierównych nawierzchniach przez większą sztywność bieżnika. Co więcej, może to zmniejszyć przyczepność pojazdu.
- Źle wpływają na zużycie elementów zawieszenia, jeśli montowane są w samochodach nieprzystosowanych fabrycznie do opon niskoprofilowych.
Musimy pamiętać, że zamontowanie opon niskoprofilowych wiąże się ze zmniejszeniem średnicy kół. To jednak może prowadzić do przekłamań prędkościomierza oraz licznika kilometrów. Należy więc odpowiednio dobrać felgi, by średnica koła zgadzała się z zalecanymi przez producenta parametrami.
Lepiej zdecydować się na felgi o większej średnicy, w tym przypadku dobrze jest skorzystać z porady fachowca oraz tabeli zamienników, która dostępna jest w internecie.