Pompowanie kół azotem

Często stosowanym rozwiązaniem jest pompowanie opon azotem, zamiast powietrzem atmosferycznym. Niektórzy twierdzą, że jest to wyłącznie napędzanie pieniędzy zakładom wyposażonym w specjalne urządzenia, drudzy zaś widzą sens pompowania kół azotem wyłącznie w autach ciężarowych, które pokonują długie trasy.

Azot to gaz nie posiadający barwy, smaku, bezwonny, niepalny, wolny od wilgoci oraz mało aktywny chemicznie. Producenci ogumienia już w latach sześćdziesiątych sprawdzali reakcje opon na napompowanie ich azotem. Okazało się, że opona wykazywała się o wiele dłuższą żywotnością. Z początku wykorzystywano tę metodę w pojazdach w przemyśle wydobywczym, lotniczym oraz transporcie towarów niebezpiecznych. Nawet pojazdy Formuły 1 posiadają koła wypełnione azotem, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko ich wystrzelenia i pożaru. Sposób ten jest często wykorzystywany przez właścicieli flot samochodowych ze względu na znacznie obniżenie kosztów eksploatacji.

Powietrze składa się w 80 procentach z azotu, czy dodatkowe 20 procent faktycznie robi aż taką różnicę? Badania dowiodły, że jest to bardzo istotna ilość. Ciśnienie w oponach, które są wypełnione wyłącznie azotem utrzymuje się nawet kilkakrotnie dłużej niż przy powietrzu. Pompowanie azotem polecane jest szczególnie posiadaczom felg stalowych – azot nie jest wilgotny jak powietrze, więc pomiędzy felgę, a oponę nie trafiają kropelki wody podczas pompowania. Azot nie wchodzi w reakcję z metalem, dzięki temu zmniejszamy ryzyko korozji w miejscu między oponą, a felgą.

Gdzie możemy napompować koła azotem?

W tym celu musimy udać się do zakładu wulkanizacyjnego, który musi posiadać odpowiednie urządzenia. Azot pompuje się bezpośrednio z butli, jego zawartość sięga zazwyczaj około 92 procent, dzięki czemu reszta powietrza w oponie będzie podatna na zmiany temperatury. Można także napełnić koła za pomocą wytwornicy azotu, która uzyskuje go z powietrza:

  • Generator azotu posiada system filtrów, który rozdziela cząsteczki tlenu od cząsteczek azotu.
  • Sprężone powietrze przechodzi potrójną filtrację, dzięki czemu powietrze oczyszczane jest z wody, oleju i pozostałych cząstek stałych
  • Przechodzi przez sito molekularne, które wypełnione jest wysokooktanowym węglem.
  • Uzyskany azot gromadzi się w zbiorniku, a tlen i reszta składników wydalane są do atmosfery.

Wytwornice oferują stężenie azotu nawet do 99,9 procent, dlatego jest to korzystniejsza metoda od pompowania bezpośrednio z butli. Zanim napełnimy opony azotem musimy wyssać za pomocą pompy próżniowej i odpowiedniego pistoletu powietrze z opony. Kapturki opon napełnionych azotem zawsze są w innym kolorze, najczęściej zielonym, pomarańczowym lub żółtym.

Cena takiej usługi zależna jest oczywiście od rozmiaru opony – średnio za napompowanie azotem kół w samochodzie osobowym zapłacimy 5 złotych od opony, co daje razem 20 złotych.

Zdecydować się czy nie?

  • Za napełnienie opon azotem musimy zapłacić, podczas gdy napełnianie powietrzem dostępne jest za darmo.
  • Nie wszystkie zakłady wulkanizacyjne posiadają odpowiednie instalacje, musimy wcześniej zrobić rozeznanie żeby wiedzieć gdzie się udać.
  • Przed napełnieniem azotem należy zmierzyć ciśnienie w oponach, co przy rozgrzanych kołach może być problematyczne, warto więc zostawić na pewien czas auto w zakładzie.
  • Zdarza się, że będziemy musieli po jakimś czasie dopompować opony. Jest to nieco uciążliwe, ponieważ musimy jechać wyłącznie do serwisu, który posiada odpowiedni sprzęt.

Plusów jest zdecydowanie więcej niż minusów.

  • Opona o wiele dłużej utrzymuje właściwe ciśnienie, co bardzo dobrze wpływa na bezpieczeństwo na drodze i żywotność opony – nawet o połowę. Opony napełnione powietrzem musimy sprawdzać co dwa tygodnie, natomiast w przypadku azotu właściwe ciśnienie utrzymuje się nawet trzykrotnie dłużej.
  • Auto lepiej trzyma się drogi na zakrętach oraz posiada większą skuteczność przyspieszania oraz hamowania.
  • Dzięki właściwemu ciśnieniu oraz mniejszym oporom toczenia samochód zużywa nawet do 2 proc. mniej paliwa, co także korzystnie wpływa na nasze środowisko.
  • Azot zmniejsza ryzyko wystąpienia korozji na obręczach oraz wystrzału opony przez nagrzanie się gumy, gdy jest zbyt małe ciśnienie.

Przeciwwskazania do pompowania kół azotem

Napełnianie opon azotem mija się z celem w przypadku opon dętkowych, które najczęściej znajdziemy w starszych pojazdach. Na dętkę azot działa tak samo jak powietrze, ponieważ nie ma bezpośredniego styku z felgą.

Pompowanie kół azotem niesie za sobą wiele korzyści. Przede wszystkim służy bezpieczeństwu i oszczędzaniu. Mało osób jest przekonanych co do tej metody i wydaje im się, że serwisy próbują nabrać swoich klientów, by zarobić. Nie jest to prawdą. Małe przekonanie do tej metody wynika w większości przypadków z braku wiedzy na ten temat. Poza tym dobrze wiedzieć, iż korzyści związane z napełnieniem kół azotem widoczne są dopiero po jakimś czasie. Azot to bardzo dobre rozwiązanie dla kierowców, którzy dużo jeżdżą, tak jak taksówkarze, przedstawiciele handlowi, czy kierowcy tirów.

[Głosów:2    Średnia:3/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here