U większości kierowców funkcjonuje dość prosty „mechanizm” doboru opon. Przyjęło się, że opona musi być albo najtańsza, albo też musi posiadać najkorzystniejszy (z punktu widzenia kierowcy) współczynnik jakości do ceny.

Praktyka pokazuje, że tak nie jest. Dobór właściwej opony polega na uwzględnieniu szeregu czynników, znacznie bardziej skomplikowanych, niż tradycyjny podział „letnie i zimowe”. Sprawdźmy więc, od czego zależy jakość opon i porównajmy je pod kątem kilku światowych producentów.

Podstawowe parametry opony

  1. Opory toczenia – jest to jedna z najistotniejszych cech opon. Tanie opony mają z reguły wyższe opory, co przedkłada się na znacznie większe koszty użytkowania.
  1. Odporność na ścieranie – parametr ten decyduje o szybkości zużycia opony w określonych warunkach.
  1. Rodzaj mieszanki – miękkie opony o wiele lepiej sprawdzą się w trudnych warunkach (np. podczas jazdy na lodzie). Z kolei twarde będą o wiele bardziej wytrzymałe.
  1. Rodzaj bieżnika – opony z bieżnikiem symetrycznym mogą być montowane wyłącznie jako opony letnie. Z kolei bieżnik niesymetryczny odpowiada za dużo skuteczniejsze odprowadzenie wody. W najdroższych i najszybszych autach stosuje się z kolei bieżnik kierunkowy.
  1. Indeks nośności i prędkości – pierwszy z nich odpowiada za maksymalną nośność opony. Z kolei drugi określa zakres maksymalnej prędkości (siły odśrodkowej) oddziałującej na oponę.

Opony europejskie a opony z innych części świata

Opony europejskie są przystosowane do realiów wynikających z umiarkowanego klimatu. Krótka droga hamowania, stosunkowo łatwe odprowadzanie wody i śniegu a także możliwość dopasowania konkretnych modeli opon do konkretnych rodzajów pojazdów są w tej części świata standardem. Jak opony europejskie wyglądają „w starciu” z oponami z Chin i USA?

Chińskie opony – jakość nie od zawsze

Jeszcze 10 lat temu chińskie opony miały mnóstwo wad, które praktycznie przekreślały ich użycie na polskich drogach. Niska przyczepność, długa droga hamowania, mała odporność na aquaplanning i niska stabilność przy zakrętach dyskwalifikowały je na europejskich drogach.

Wyjątkiem są tutaj opony marki Zeetex, które w przeciwieństwie do azjatyckich odpowiedników nie są typowo chińską marką. Początki „zeetexów” miały miejsce w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Dopiero po pewnym czasie produkcję przeniesiono do Chin.

Opony amerykańskie – jakość przewyższająca europejskie standardy

Przeciwieństwem typowo chińskich opon są opony amerykańskie. Charakteryzują się one znacznie mniejszymi oporami toczenia, przy zachowaniu bardzo wysokiej przyczepności. Przykładem niech będą tu opony Mastercraft Glacier-Grip, w których wprowadzono wykonane z tworzywa sztucznego „mini – kolce”. Dodatkowym atutem opon amerykańskich producentów jest tworzywo poly-alyl, które znacznie poprawia parametry opony.

Podsumowując, tanie nie zawsze oznacza lepsze. Chyba, że nasz pojazd wykorzystujemy stosunkowo rzadko (około 5 tys. km rocznie). W przypadku większych przebiegów, warto skorzystać z bardziej zaawansowanych rozwiązań.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here