Mimo, że w Polsce coraz więcej osób może sobie pozwolić na zakup nowego auta, to rynek samochodów używanych ciągle kwitnie. Ogromny wybór takich maszyn mamy zarówno w komisach, giełdach samochodowych, jak i u prywatnych właścicieli, którzy decydują się na sprzedaż starego i zakup nowego modelu lub zmianę marki. Auta używane w naszym kraju możemy podzielić z grubsza na dwie kategorie – są to te zakupione w polskich salonach, które miały do tej pory polskich kierowców oraz takie, które sprowadzone są z zagranicy. Najczęstszym kierunkiem pozyskiwania takich aut jest nasz zachodni sąsiad – Niemcy.
Auta z rynku zagranicznego, a polskiego
Zarówno na polskim rynku, jak i zagranicznym znajdziemy auta w pozornie podobnym stanie. Podobny może być przebieg – trafimy zarówno na modele, które nie przejechały jeszcze stu tysięcy kilometrów, jak i takie, którym bliżej jest już do miliona. Podobne mogą być opcje wyposażenia, chociaż w starszych modelach, to raczej te zachodnie ich warianty mają bogatszą paletę wyposażenia – zarówno jeśli chodzi o wyposażenie wnętrza, jak i gamę silników i rozwiązania zastosowane w układzie przeniesienia napędu oraz warianty skrzyni biegów.
Samochody z Niemiec https://carfactor.pl/samochody-na-zamowienie/ i wszystkie ich podzespoły będą jednak w nieco lepszym stanie z uwagi na warunki ich eksploatacji. Co prawda w ostatnich latach infrastruktura drogowa w Polsce mocno się rozwinęła, ale ciągle spore odcinki dróg pozostają w nie najlepszym stanie. Każdy kilometr przejechany po nierównej nawierzchni wpływa w zły sposób na stan auta. Niemcy to z kolei kraj autostrad, gdzie każdą podróż możemy zaplanować przemieszczając się głównie po nich. Lepsza w Niemczech i krajach zachodu jest również kultura jazdy i podejście do kwestii pielęgnacji i konserwacji swojego środka lokomocji.
Jaki rodzaj auta wybrać?
W ostatnim czasie, coraz bardziej popularne na polskim rynku stają się SUV-y. Warto odpowiedzieć sobie jednak na pytanie, czy na pewno potrzebujemy takiego auta, a jeśli nie to jakiego? Inny model wybierzemy na dojazdy do pracy, inny do jazdy po mieście, a jeszcze inny, gdy dużo podróżujemy po kraju i świecie – zarówno samotnie, jaki i z rodziną. Bardzo ważna kwestią jest również preferowane przez nas wyposażenie – klimatyzacja lub jej brak, ewentualne czujniki parkowania lub kamery cofania, które szczególnie dobrze sprawdzają się w większych modelach, standard wykończenia, czy też wariant silnika. Wszystkie te cechy lub ich brak wpływają na cenę auta. Kluczowe więc będzie ustalenie kwoty, jaką możemy wydać na samochód. W przypadku sprowadzania auta z zagranicy, pewną część środków musimy przeznaczyć na konieczne opłaty.
Dodatkowe koszty sprowadzania auta
Największą sumę przeznaczyć musimy na podatek akcyzowy. Przy silnikach do pojemności 2000 centymetrów sześciennych wynosi on 3.1 % wartości, przy większych, aż 18.6 %. Tłumaczenie umowy to koszt około 200 złotych. Za przegląd zapłacimy standardowo 100 zł, chyba, że auto posiada instalacje LPG, wtedy 162 zł. Wszystkie składowe rejestracji auta z Niemiec, to 256 zł.