Chcąc wpłynąć na pracę swojego auta i lepszą kontrolę prowadzenia pojazdu, należy zapoznać się z terminologią oraz możliwościami, które będą to oferować.

Szpera jest jednym z określeń, które nie są znane klasycznym użytkownikom, wykorzystującym swoje pojazdy, by przetransportować się z punktu a do b. Używając nazwy mechanizmu różnicowego, również ciężko będzie trafić do odbiorców, którzy nie interesują się modyfikacjami motoryzacyjnymi.

Jak więc wytłumaczyć najłatwiej, czym jest szpera prostemu użytkownikowi auta? Otóż czy wiedzą Państwo czym jest dyferencjał? Chodzi dokładnie o ten element auta, który modyfikowany jest w taki sposób, by ograniczyć wzajemny poślizg kół na jednej osi.

Gdzie najczęściej stosowana jest szpera?

W pierwszej kolejności należy wspomnieć o autach terenowych, które wykorzystywane są na rajdach typu off-road. Wjazd samochodem do lasu i kontakt z błotem jest nieunikniony, więc warunki często są nawet trudne dla klasycznych ciągników z wielkimi kołami. Jeśli auta nie posiada szpery, prawdopodobnie wpadnie w poślizg po chwili i nawet jeśli będzie to tylko jedno koło, ciężko będzie wydostać się z opresji bez pomocy innych towarzyszy lub wyciągarki, która zostanie przymocowana do drzewa.

Szpera pozostawia jednak przy jednej stronie przyczepność, więc używając trybu 4×4, użytkownicy powinni poradzić sobie z problemem.

Tuningowany mechanizm różnicowy przydatny jest również w przypadku starszy modeli aut, które służą do driftu, czyli wprowadzeniu auta w kontrolowany i długi poślizg. Niektórzy klienci mogą zapytać, po co w ogóle trenować taki styl jazdy – otóż jest on niezwykle efektywny, a w wielu krajach odbywają się nawet zawody dla zaawansowanych i profesjonalnych kierowców. Szpera stosowana jest w przypadku starszych modeli aut, które posiadają odpowiednie wyważenie i napęd na tylne koła.

Montaż szpery – gdzie i jak to zrobić?

Posiadają Państwo warsztat samochodowy? Jeśli nie, to prawdopodobnie nie będą Państwo również w stanie samodzielnie dokonać odpowiednich modyfikacji. Do niezbędnych elementów należy wyposażenie warsztatu, które pozwoli na rozbiórkę mechanizmu różnicowego w taki sposób, by nie został on uszkodzony.

Niezbędne są również umiejętności, których nie posiadają wszyscy mechanicy warsztatowi. Należy więc szukać specjalistów, posiadających pozytywne opinie od klientów, którzy dokonywali tego typu zmian – w innym wypadku nie warto ryzykować swoim zdrowiem i bezpieczeństwem, ponieważ chodzi w końcu o kontrolę nad pojazdem.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here