Turbosprężarka - czym jest i jak pracuje

Do doładowywania silnika spalinowego niezbędna jest turbosprężarka. To inaczej maszyna wirnikowa, która składa się z turbiny i sprężarki. Obydwa te elementy zostają osadzone na jednym wale. Turbosprężarkę opantentował w 1933 roku doktor Alfred Büchi, jednak po raz pierwszy została zastosowana w samochodach ciężarowych dopiero w 1938 roku, a osobowych w 1973. Przeczytaj, czym jest turbosprężarka i na czym polega mechanizm jej pracy.

Jak zbudowana jest turbosprężarka?

W turbinie wykorzystywana jest energia spalin, to sprawia, że zyskuje ona odpowiedni napęd. W wyniku spalania mieszanki paliwowo-powietrznej powstają gazy, które doprowadzają do rozpędzenia wirnika turbiny. Wirnik turbiny połączony jest z wałkiem kompresora. Wirniki zostają zabudowane poprzez kadłuby, umowocowane przy pomocy łożyska ślizgowego i oporowego. Ważnym elementem turbosprężarki są również kanaliki olejowe i olejowe pierścienie uszczelniające.

Warunki pracy turbosprężarki

Współczesne turbosprężarki muszą sobie radzić z dość trudnymi warunkami pracy. Spaliny przy zastosowaniu turbosprężarki mogą osiągać temperatury sięgające nawet 700 stopni Celsjusza, w silnikach z zapłonem iskrowym ta wartość wzrasta nawet do 1000 stopni. Do tego dochodzi pulsacja ciśnienia spalin. Wszystko to razem sprawia, że poszczególne elementy turbosprężarki takie jak wirniki, wałki, kadłuby turbiny, sprężarki i łożyska muszą być wykonane z bardzo wytrzymałych materiałów.

Uszkodzenia turbosprężarki

Najczęściej do uszkodzeń turbosprężarki dochodzi gdy:

– poziom oleju jest zbyt niski
– dochodzi do zaniszczyszczenia poprzez zasysane powietrze (brud, kurz, pyły, piaski) lub spaliny (ciała obce, które znalazły się w zbiorniku paliwa.
– zanieczyszczony jest olej
– w wyniku zbyt dużej wysokości temperatur wytwarza się olej węglowy

Aby uniknąć zniszczenia turbosprężarki, należy odpowiednio dbać o samochód. Regularnie wymieniajmy olej i filtry oleju i filtry powietrza. Dzięki temu turbosprężarka zachowa swoją sprawność przez długi czas i nie będziemy musieli zlecać naprawy turbosprężarki.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułDekoder VIN
Następny artykułSamodzielna wymiana wahacza w BMW 3 E46
Redakcja AutoTydzień.pl

Od lat pasjonuje się motoryzacja. Lubuję się w oldschoolowych, klasycznych autach z duszą. Uwielbiam przeprowadzać totalne renowacje samochodów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here