Układ wydechowy

Układ wydechowy pełni ważną funkcję w każdym pojeździe. Jego zadaniem jest odprowadzanie spalin z silnika na zewnątrz układu oraz ograniczenie powstające w czasie pracy hałasu. Niestety, ale układ wydechowy ulega od czasu do czasu usterkom, których wystąpienie nie zawsze jesteśmy w stanie przewidzieć. Poniżej podpowiadamy – na jakie problemy jesteśmy najczęściej narażeni oraz co zrobić w sytuacji ich wystąpienia.

Kolektor wydechowy – do wymiany czy nie?

Kolektor wydechowy to jedna z najważniejszych części całego układu. Jest wykonany z żeliwa lub innych stopów metali. Niestety, ale jest to część narażona na znaczne zmiany temperatur – od niskich po bardzo wysokie. Nie wpływa to dobrze na jego działanie i z czasem może doprowadzić do pęknięcia.

Pęknięcie kolektora objawia się wystąpieniem świszczących dźwięków, zwłaszcza gdy silnik pracuje na wysokich obrotach. Ponadto, usterka może objawiać się spadkiem mocy silnika lub nierównym obrotem biegu jałowego.

Kolektor można albo poddać naprawie – spawaniu – albo kupić nowy. Doradzamy oczywiście drugie rozwiązanie, gdyż nawet najlepiej zaspawane pęknięcie prędzej czy później znowu da o sobie znać.

Awarie katalizatora w układzie wydechowym

Katalizator to część niezwykle ważna, narażona na różne szkodliwe działanie. Negatywny wpływ mogą mieć zarówno spaliny, niskiej jakości paliwo lub niepoprawny sposób uruchamiania pojazdu. Niestety, ale różnego typu drobne zanieczyszczenia – jak choćby pyłki lub cząsteczki sadzy – mają tendencję do uszkadzania tego elementu.

Katalizator, który uległ zanieczyszczeniu może wywołać takie symptomy jak utrudniony przepływ spalin lub zmniejszenie mocy, z jaką pracuje silnik. Jego użytkowanie przez dłuższy czas prowadzi natomiast do poważnych uszkodzeń innych elementów.

Filtr cząstek stałych – a jego zanieczyszczenie

Filtry cząstek stałych to element istotny w każdym układzie wydechowym, zwłaszcza gdy w naszym samochodzie pracuje silnik diesla. Stosowane filtry mają za zadanie obniżyć ilość emitowanych cząstek – w tym cząstek sadzy – które wraz ze spalinami dostają się do środowiska.

Filtry mogą z czasem ulec zapchaniu. Wówczas, konieczna może być ich regeneracja lub zakup nowych. Filtry podlegają regeneracji, jeśli są zapełnione popiołem w mniejszym stopniu niż 90%. Niestety, ale zakup nowego filtra to często duży wydatek, a w sytuacji gdy filtr jest zupełnie zapchany – nie ma innego wyjścia.

Rdzewienie w układzie wydechowym

Układ wydechowy i składające się na niego elementy są w znacznym stopniu wykonane z tworzyw podlegających procesowi korozji. Niestety, ale działanie wody jest w ich przypadku bardzo szkodliwe, powodując rdzewienie powierzchni oraz ich powolną degenerację i odkształcenie, a także – powstanie ubytków. Korozja może dotknąć zarówno przewodów, rur, obejm, tłumika jak i innych części.

Gdzie szukać pomocy?

Wszystkim osobom, w których samochodach występują usterki, polecamy ofertę France Auto, z której asortymentem można zapoznać się w sklepie internetowym o tej samej nazwie. Z jej oferty korzystają zarówno prywatni właściciele pojazdów osobowych, jak i profesjonalni mechanicy, montażyści i inne osoby zajmujące konstrukcją i naprawą samochodów. France Autor specjalizuje się w dostarczaniu urządzeń i części wymiennych do samochodów francuskich marek. 

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here