Układ wydechowy

Układ wydechowy to bardzo ważny element samochodu, choć często zaniedbywany. Odpowiada za odprowadzanie spalin z silnika, ale także za obniżenie ich temperatury oraz zmniejszenie ciśnienia oraz hałasu.

Katalizator odpowiada za środowisko, pełną sprawność osiąga w wysokiej temperaturze, więc jest montowany blisko kolektora wydechowego. W starszych samochodach nie zawsze były one montowane, następnie wprowadzono proste katalizatory bez sondy lambda, kolejnym stopniem są katalizatory współpracujące z sondą lambda. Sonda ta jest odpowiedzialna za badanie składu spalin, które wylatują z silnika i regulowanie składu mieszanki. Są także nowoczesne konstrukcje, posiadające drugą sondę, umieszczoną za katalizatorem, która bada skuteczność tego urządzenia.

Musimy dbać o kondycję układu wydechowego oraz katalizatora. Wszelkie nieszczelności lub brak katalizatora mogą doprowadzić do zaburzeń pracy silnika.

Korozja wrogiem numer 1 układu wydechowego

Tłumiki, ze względu na ich budowę, dzielimy na 2 rodzaje:

  • rezonansowe – spaliny przelatują prostą, nawierconą rurą, odwierty połączone są z komorami rezonansowymi,
  • oporowe – saliny przedostają się rzez labirynt rur wyłożony wełną mineralną.

Wiele osób nabiera się na montaż układu stuningowanego, który rzekomo na podnieść moc i basowe brzmienie. W rzeczywistości różnica w mocy jest niezauważalna, a hałas znacznie większy.

Najczęstszą dolegliwością naszych tłumików jest atakujące je rdza. Tworzy się przez złe warunki pracy; woda wytrącająca się z pary wodnej od wewnątrz, ciepłe spaliny, woda z kałuż – to wszystko sprawia, że niekiedy nasz tłumik wykańcza się po paru latach, a tylko nieliczne doczekają około 10 lat.

Jeśli nasz tłumik jest uszkodzony mamy dwie możliwości: albo naprawa, albo wymiana elementów, przy czym naprawa tyczy się wyłącznie niewielkich uszkodzeń. Nie należy oszczędzać i kombinować przy naszym układzie wydechowym, ponieważ zapewnia on naszemu silnikowi prawidłową pracę i wpływa na nasze środowisko.

Jeśli blacha jest bardzo osłabiona, nie ma na co czekać i należy zastąpić zużyte elementy nowymi, to samo tyczy się katalizatora. W układzie wydechowym znajdują się też takie elementy jak poduszki, uszczelki, czy obejmy, na które także regularnie należy zwracać uwagę.

Kiedy konieczna jest wymiana układu wydechowego?

  • Jeśli elementy są całkowicie przerdzewiałe lub tłumik aluminiowy ma pordzewiałe poszycie.
  • Jeśli w tłumiku rozleciał się wkład.
  • Jeśli z tłumika wyrwała się rura wraz ze ścianką czołową lub elementami wnętrza tłumika.
  • Jeśli katalizator jest rozkruszony lub niedrożny

Gdzie udać się w razie potrzeby wymiany układu wydechowego?

Istnieje wiele firm, zajmujących się sprzedażą tłumików. Najważniejsze jest, aby wybrać odpowiedni model dla naszego samochodu, najczęściej są one określone w ramach modelu auta. Nie zapomnijmy o dobraniu dodatków: uszczelek, poduszek, obejmy.

Na rynku istnieje duża rozpiętość cenowa i jakościowa, z reguły wszystkie tłumiki pokrywane są cienką warstwą aluminium, która zapewnia wyższą trwałość. Dzięki temu nie musimy decydować się na najdroższe warianty, by mieć sprzęt dobrej jakości.

Ceny tłumików zaczynają się od około 130 złotych, oryginalne kosztują około 500 złotych. Katalizatory zastępuje się produktami uniwersalnymi na podstawie średnicy rury oraz pojemności silnika, taki sprzęt możemy nabyć nawet za około 200 złotych.

Wymiana tłumika to niezbyt skomplikowana czynność, każdy mechanik nawet nie posiadający dużego doświadczenia poradzi sobie z tym zadaniem bez problemów. Powierzmy jednak tę pracę fachowcom, zamiast samemu brać się za wymianę, niezbędny będzie specjalistyczny sprzęt.

Jak naprawić swój układ wydechowy?

Możemy zadziałać na cztery sposoby:

  • Użyjmy specjalnej taśmy uszczelniającej, którą zakleimy dziurę. Jest to jednak rozwiązanie chwilowe, w nagłych przypadkach, należy jak najszybciej udać się i tak do mechanika.
  • Kolejną opcją jest zaspawanie dziur łatkami, jest to również niezbyt skuteczne rozwiązanie, ponieważ zazwyczaj obok łatki po jakimś czasie pojawia się nowa dziura.
  • Możemy także wyciąć przerdzewiałe elementy i wspawać w ich miejsce nowe. Musi to być jednak wykonane dosyć solidnie, w szczególności dobrać odpowiednią średnicę rury i dobry tłumik. Poprzez zły dobór elementów możemy stracić na dynamice pojazdu.
  • Najczęściej wybieranym rozwiązaniem jest wymiana jednego z elementów lub całości. Musimy jednak mieć pewność co do jakości kupowanych części.

Zwróćmy też uwagę na ceny. Często bowiem okazuje się, że dany element w autoryzowanym serwisie jest tańszy niż zamiennik renomowanej firmy. Jeśli zainwestujemy w sprzęt niskiej jakości nie spodziewajmy się długotrwałych efektów – już po roku możemy mieć przerdzewiały tłumik, wymagający naprawy lub wymiany.

Jak chronić swój układ wydechowy?

Nierówne drogi przyczyniają się do usterek naszego układu wydechowego. Często przez nadmiar drgań dochodzi do oberwania się tłumika lub rury. Ciężko tu radzić, aby unikać dróg o złej kondycji. Podczas wizyty u mechanika poprośmy go o zamontowanie elementu elastycznego lub dospawanie dodatkowych podpórek.

[Głosów:2    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here