Wymiana elementów układu hamulcowego

Aby bezpiecznie poruszać się samochodem, musi być on sprawny pod każdym względem. Nawet najmniejsza usterka może doprowadzić do przykrych konsekwencji. Należy regularnie sprawdzać stan techniczny własnego samochodu, gdyż gwarantuje to bezpieczeństwo nie tylko nam samym, ale również innym uczestnikom ruchu. Niezwykle ważnym elementem, który zawsze musi działać sprawnie są hamulce. To one, obok gazu, stanowią podstawę w jeździe samochodem. Hamować musimy nie tylko z powodu warunków panujących na drodze, ale również z nagłych, nieprzewidywalnych powodów. Jest to taki element samochodu, który może uratować nas przed stłuczką, czy poważnym wypadkiem i uchronić przed uszczerbkiem na zdrowiu. Dlatego tak ważne jest, aby zwracać na nie dostateczną uwagę i działać, jeżeli zauważymy nieprawidłowości w ich funkcjonowaniu.

Z czego składają się hamulce?

W samochodach osobowych montuje się hydrauliczny układ hamulcowy. Jego specyfikacją jest nieściśliwy płyn znajdujący się w przewodach hamulcowych, który pod wpływem nacisku na pedał hamulca, tłoczony jest do tłoków w cylindrach hamulcowych. Wyróżnia się dwa rodzaje hamulców: tarczowe oraz bębnowe, przy czym drugi rodzaj wychodzi już z użycia.  

  • Hamulce tarczowe składają się przede wszystkim z tarcz oraz klocków hamulcowych. Klocki umieszczone są po obu stronach tarczy i stanowią bierny element hamujący; są wykonane z materiału wysoko odpornego na ścieranie. Tarcze natomiast są elementem czynnym; na sztywno połączone są z wałem hamowanym. Hamowanie następuje dzięki dociśnięciu klocków do tarczy poprzez tłoczki.
  • Hamulce bębnowe składają się z siłownika hydraulicznego, szczęk oraz bębna. Bęben stanowi obudowę hamulca, jak również element czynny połączony z wałem. W przypadku tych hamulców hamowanie następuje dzięki siłownikowi rozpierającemu w kierunku zewnętrznym szczęki, a te poprzez kontakt z wewnętrzną częścią bębna umożliwiają hamowanie.

Jak większość części samochodu, tarcze oraz bębny również ulegają procesowi eksploatacji, więc po pewnym czasie użytkowania należy je wymienić. Zazwyczaj tarcze hamulcowe cechują się dwa razy dłuższą żywotnością od klocków. Jeżeli będziemy dokładnie obserwować zachowanie naszego samochodu, w odpowiednim czasie udamy się do mechanika na wymianę jednego, bądź obu elementów, nie narażając się na niebezpieczeństwo. Warto zainwestować w te części, gdyż wyższe koszty najczęściej idą w parze z jakością.

Najpopularniejsze usterki układu hamulcowego

Należy przyglądać się przewodom hamulcowym, gdyż wykonane są one z gumy – w przypadku starszych roczników aut, bądź z metalu – w przypadku tych młodszych, a więc podatne są na parcenie lub rdzewienie. Przez uszkodzony przewód może wycieknąć płyn hamulcowy, a to spowoduje zmniejszenie ciśnienia w układzie. Taka sytuacja skutkuje brakiem reakcji samochodu na naciśnięcie pedału hamulca. Awariom ulegają również tłoczki, klocki oraz tarcze hamulcowe. Tłoczki mogą się zatrzeć lub zaciąć, a tarcze często ulegają pofałdowaniu, kiedy hamujemy, np. w kałuży i rozgrzane tarcze ulegną nagłemu schłodzeniu, skutkuje to biciami w kierownicy podczas hamowania.

Należy regularnie sprawdzać oraz wymieniać elementy układu hamulcowego, aby zapewnić sobie najwyższy komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Niezbędne elementy zakupić można w sklepie motoryzacyjnym Wajbex, który prowadzi również sprzedaż internetową.

Materiał promocyjny.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here