Zakup samochodu to bardzo ważna decyzja. Przy zakupie warto skorzystać z fachowej pomocy – najlepszą opcją jest posiadanie zaufanego mechanika samochodowego. Na znalezienie dobrego auta należy poświęcić sporo czasu, by wszystko było zgodne z opisem i naszymi oczekiwaniami.

Poszukiwania samochodu…

Jeśli znajdziemy odpowiedni samochód dla siebie, warto przede wszystkim umówić się osobiście z właścicielem, aby na żywo ocenić jego stan, skontrolować dokumenty oraz wykonać jazdę testową. Jeśli jesteśmy zdecydowani, zapłaćmy dopiero wtedy, gdy otrzymamy umowę kupna-sprzedaży. Płatności najlepiej dokonać przelewem, po pierwsze nie musimy nosić przy sobie dużej gotówki, a po drugie w razie czego posiadamy dowód na to, że pieniądze zostały wpłacone. Zgodnie z Prawem Konsumenckim należy pamiętać, że przysługuje nam prawo odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, jeśli samochód posiada wady ukryte.

Wizyta w Urzędzie Skarbowym

Jeśli wszelkie umowy i płatności zostały uregulowane, w ciągu 14 dni od zawarcia umowy musimy udać się do Urzędu Skarbowego, by zarejestrować umowę i uiścić podatek w wysokości 2 proc. od wartości samochodu. Taką czynność wykonuje się, gdy wartość samochodu przekracza 1000 złotych i nie będzie on stanowić własności firmy, lecz osoby prywatnej. Wiele osób podczas podpisywania umowy ze sprzedawcą samochodu zaniża jego wartość, by ostateczna kwota podatku była niższa. Jest to bezcelowe działanie, ponieważ Urząd Skarbowy samodzielnie nalicza podatek od rzeczywistej wartości auta według swojego katalogu. Aby wcześniej znać kwotę do zapłaty możemy skorzystać z internetowych serwisów, które posiadają certyfikowaną wycenę pojazdów według systemu EurotaxGlass. Istnieje także dekoder VIN, dzięki któremu zweryfikujemy samochód i sprawdzimy jego wartość. W Urzędzie Skarbowym musimy mieć przy sobie umowę kupna-sprzedaży, nie zapomnijmy więc zabrać jej ze sobą.

Kolejny krok – Wydział Komunikacji

W naszym mieście musimy odnaleźć Wydział Komunikacji Urzędu Miasta i złożyć w nim wizytę, by zarejestrować nasz samochód i otrzymać tablice rejestracyjne. Należy mieć przy sobie:

  • wypełniony wniosek o rejestrację, który uzyskamy na miejscu,
  • dowód rejestracyjny oraz ewentualnie kartę pojazdu, które otrzymaliśmy od poprzedniego właściciela,
  • obecne tablice rejestracyjne,
  • umowę kupna-sprzedaży lub fakturę VAT, która potwierdzi sprzedaż samochodu,
  • dowód osobisty, a jeśli prowadzimy działalność gospodarczą, musimy mieć także zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, odpis KRS i zaświadczenie o nadanie numeru REGON,
  • ubezpieczenie OC, nasze lub ważne poprzedniego właściciela,
  • dowód opłaty komunikacyjnej za zarejestrowanie samochodu, która wynosi 180 złotych i 50 groszy. Jeśli pojazd był rejestrowany w tym samym wydziale i nie ma konieczności zmiany tablic, opłata wynosi 81 złotych.

Następnie otrzymujemy nowe tablice rejestracyjne, lub tymczasowe, które przykręcamy i poruszamy się „na nich” przez 30 dni, oczekując na wyrobienie właściwych tablic. Nie zapomnijmy, że w takim wypadku tablice tymczasowe należy zwrócić. Kolejną dokumentem, który musimy uzyskać jest dowód rejestracyjny. Nie jest on jednak wydawany od ręki – czas oczekiwania określony jest przez pracownika wydziału. Możemy śledzić postępowanie przez internet, gdzie wyświetlany jest jego status, zwykle trwa to około miesiąca. Na ten czas otrzymujemy tymczasowy dowód rejestracyjny, ważny przez 30 dni od daty jego otrzymania.  Jeśli chcemy, aby nasz samochód posiadał współwłaściciela, jego obecność także jest niezbędna podczas procesu rejestracji. Koniecznie musimy posiadać ważne ubezpieczenie samochodu oraz przegląd techniczny – bez tych dwóch kluczowych kwestii nie zarejestrujemy pojazdu.

Zadbaj o ubezpieczenie samochodu

Najczęściej samochód posiada ważne ubezpieczenie jeszcze przez pewien okres od momentu zakupu. Musimy więc zadbać o wszelkie opłaty z tym związane oraz o przyszłe ubezpieczenie, które sami wybierzemy. Jeśli odpowiada nam obecne, można umówić się z ubezpieczycielem na spotkanie w celu przepisania go na naszą osobę. Możemy także w każdej chwili wypowiedzieć umowę w ciągu 30 dni od podpisania umowy kupna-sprzedaży. Jeśli podejmujemy decyzję o zmianie ubezpieczalni lub pakietu, zapoznajmy się w pierwszej kolejności z ofertą rynkową i zastanówmy się, czego faktycznie potrzebujemy.

Jak postępować w przypadku samochodu sprowadzanego zza granicy?

Gdy nasze auto sprowadzane jest zza granicy formalności jest nieco więcej. Podczas wizyty w Wydziale Komunikacji musimy posiadać dodatkowo:

  • dokument, który potwierdza opłacenie akcyzy lub zwolnienie z tego obowiązku,
  • zaświadczenie o opłaceniu podatku VAT lub o zwolnieniu z niego, które uzyskamy w Urzędzie Skarbowym,
  • zaświadczenie o przeprowadzeniu z wynikiem pozytywnym badań technicznych,
  • dowód uiszczenia opłaty recyklingowej,
  • tłumaczenie przysięgłe wszystkich obcojęzycznych dokumentów na język polski.

W takim przypadku opłata za zarejestrowanie pojazdu jest nieco wyższa i wynosi 256 złotych.

[Głosów:2    Średnia:3/5]